עיצוב מרחב למידה מתחיל בדיאלוג עם הילדה שבי. תהליך זה עוזר לי להבין מה באמת יעשיר את חווית הלמידה של הילדים השוהים במבנה ומהם המרכיבים שיבנו את אותה חוויה. חשוב לי לעצב מרחב שיספק לילדים חווית למידה מעשירה ומכבדת על כל היבטים: פיסיים, רגשיים, חברתיים וקוגניטיביים כאחד.

 

תחילתו של תהליך העיצוב  היא בעבודה מול הצוות החינוכי. יחד אנו לומדים את המרחב ויכולותיו, מגבשים את התכנים ומזקקים אותם לידי פרקטיקות לימודיות הנתמכות בפדגוגיה מנוסחת וברורה. השלב הבא הוא גיבוש הקונספט העיצובי של המרחב העתידי, כתומך פדגוגיה ותכנים.

 

העיקרון המנחה אותי בעבודתי הוא קיומו של קשר הדוק בין מבנה בית הספר לבין התהליכים הפדגוגיים והאינטראקציות החברתיות שהילדים שותפים להם. הבנה זו נותנת לנו את הזכות לדבר על עיצוב בממדים רחבים. עיצוב מרחב למידה מקיים בתוכו את ההבטחה הערכית של חינוך לתרבות, עד כדי כך, שהוא מאפשר למבוגר לגלות את הילד שבו ולקחת בו חלק פעיל ומשמעותי.

 

אני מביאה עמי ידע רב ומקצועיות בנושא. שנים של עבודת שטח, M.A באוריינות חזותית בחינוך וכמובן לימודי עיצוב פנים. כל אלו מאפשרים לי ללמוד את המרחב ולהבין כיצד להתאימו בצורה הטובה ביותר לצרכים, פדגוגיה ותפיסה חינוכית של יושבי המקום.

גיבורות על | בית ספר לבנות, עיסאוויה ירושלים

בית ספר לבנות בניהולן של צוות גיבורות על שהחליטו לעסוק בסוגיית המגדר.

מרחב למידה אינטראקטיבי | מכללת דוד ילין, ירושלים

עיצוב מרחב למידה מותאם לפדגוגיה של המאה ה- 21

קשרים ורבדים | בית ספר צוקים, שוהם

עיצוב קיר כניסה המייצג את האני מאמין של בית הספר - קשר בין אישי כבסיס להצלחה והישגים אישיים.                                                                                                                                                                                                                       הרצון היה לבטא את האני מאמין באמצעות חומר, צורה וצבעים. יצרתי טקסט ויזואלי שלם, הכולל סילואטות מופשטות של בתים, בנויים רבדים רבדים, חושפים ומסתירים חומר וצורה במגוון אפשרויות, כמטפוארה לקשרים בין אישיים.                 ביניהם שילבתי פתחי חלונות, כלוחות גרפיטי המזמנים את התלמידים והצוות החינוכי לקחת חלק ולנסח דעות ומחשובות אישיות בנושא.בחלקו העליון של קיר הכניסה, שילבתי במעין סריגה עדינה, חוטי נחושת הנמתחים בין המילים השונות הפזורות על הקיר וקושרים את כולן יחד לפסיפס שלם המרכיב את הקשר הבין אישי. 

משחק של צבע וצורה   |  בית ספר בגין, בית שמש​

שאיפתו של בית הספר הייתה להפוך את המרחב הציבורי המרכזי, למרכז חוויתי המאפשר למידה רלוונטית ומשמעותית במדעים.                                                                                                                                                                                                                         בית ספר ייחודי בתחום המדעים. הצוות פועל במשך כל השנה על פי תכנית ייחודית, כאשר גולת הכותרת , הוא יום שיא של פעילות והצגת תוצרי תלמידים. האתגר בפרויקט היה לתכנן את מרחב הכניסה, כך שיבטא את ייחודיותו של בית הספר ויהווה מפגש אינטראקטיבי של התלמידים עם נושאי הליבה במדעים ומאידך, שיאפשר במה לתצוגת עבודות תלמידים מתחלפות.  במרחב הכניסה לומדות שלוש שכבות ד'-ו'. מה שמעניין היה לקשור את שלושת הנושאים הנלמדים: תקשורת, ארגז הכלים המדעי ואסטרונומיה וליצור שפה ויזואלית משותפת שתדע להדגיש את המכנה המשותף, אך בוא בזמן שתייצר את המקום הייחודי של כל נושא ונושא. אחד הדברים שאתגרו אותי באופן מיוחד היה רצפת הטרצו הדומיננטית בצבע וצורה, שיושבת במרכז המרחב. מה שאני הכי אוהבת, הוא להתייחס לקושי כאל אתגר, המייצר הזדמנות ליצירתיות ועניין. להשאיר את הרצפה בצורתה הטבעית  לא התקבל על הדעת, היות והצבע והצורה הפכו אותה לדומיננטית ומשתלטת על כל המרחב.  אם כבר אז כבר...רצפת הטרצו הפכה ללוח משחק ענקי, המדבר באותה שפה עיצובית של יתר החלל. מעבר לזה שלוח המשחק היווה פתרון עיצובי מעולה, הוא אפשר גיוון דרכי הלמידה.​

אפשר באי אפשר  |  בית ספר אבני חן, מודיעין​

בית ספר אחד עם רצון לייצר את מרחביו כנגזרים מהפדגוגיה הבית ספרית.                                                                                                                                                                                                                                                                                    בית הספר מוביל פדגוגיה ייחודית המתבססת על הספר "אי אפשר" (ענבל צדקה נבו). ההתייחסות לתהליכי החינוך והלימוד נובעים מהתפיסה כי לכל ילד יש את הדרך שלו להצלחה, ובדרך כמו בכל דרך, עליו להתמודד עם האתגרים שהדרך מזמנת. תפקידו של בית הספר הוא לאפשר את דרכו הייחודית של כל תלמיד ותלמיד ולהקנות את ארגז הכלים שישמש אותו בדרכו.​תכנון המרחב הציבורי שם דגש על ויזואליות בהשראת הספר, ועל מתן הזדמנויות ואופנים שונים ללמידה ותנועה במרחב.אני מאוד אוהבת את הפרויקט בזכות הצבעוניות שלו שמבטאת את השמחה והאושר הקיימים במקום מחד, ומשרה תחושה של רוגע ושלווה מאידך.אחד הדברים המדליקים בעיני היה להפוך את מבני השירותים ממקום מוזנח ולא שייך למקום מזמין כחלק מכל המרחב כולו. 

נוף ילדות | בית ספר ______ ירושלים

ללמוד במקום שמרגיש בית

חדר מורים  | בית ספר חוט השני, מודיעין

לא עוד חדר מורים שגרתי כי אם מרחב שהייה חם נעים וצבעוני.



בועה כחולה  | בית ספר ענבלים, מודיעין

מרחב כניסה המהווה מרחב פעילות וחוויה בנושא הלאום.

מרחב של מדע וילדות | בית ספר בגין, בית שמש

עיצוב מרחב למידה - פרויקט המשך בבית הספר אשר פועל על פי תוכנית יחודית בתחום המדעים.

בית לי קטן  |  בית ספר אבני חן מודיעין​

הפיכת מרחב לא שמיש למרחב משמעותי ורלוונטי עבור התלמידים

שחור לבן ומה שביניהם  |  בית ספר רעים, מודיעין​

עיצוב מרחב כניסה כסביבה מוזיאלית.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      עיצוב מרחב הכניסה לבית הספר כמרחב מוזיאלי המציג את הנושא השנתי – השפה העברית באופן יצירתי ומעניין.פרויקט זה היה אחד הפרויקטים הראשונים שלי ואחד האהובים עלי ביותר. אני שמחה כי ניתנה לי במה מוחלטת משלי להציג את הנושא באופן שאני חושבת. אז כמובן שהתחברתי למקום הילדי שבי, לאחד מהסיפורים עליהם גדלתי: ע' הלל. באמצעות הסיפור יצרתי שפה עיצובית נקייה ונעימה, כשהצבע השחור והלבן מהווים מרכיב דומיננטי בנראות. לתוך זה יצקתי את הקונספט הרעיוני המתיייחס למשלבים השונים בשפה העברית: שפת קודש וחול ומה שביניהם...​

עליסה בשבילי הזמן  |  בית ספר רעים מודיעין​

סביבה מוזיאלית חדשה על בסיס מרחב קיים.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            אותו מרחב כניסה משנה פניו כל פעם מחדש. לא נגעתי בתשתיות אלא רק יצקתי לתוכו קונספט רעיוני ועיצובי שונה.האתגר בפרויקט התמקד בשינוי פני המרחב באופן משמעותי, כך שיהיה משהו אחר לגמרי ממה שהיה קודם. כאשר מתייחסים לפרויקט כאל משחק ילדים, מבינים כי הכל אפשרי. 

קופסא כחולה  |  בית ספר אבני חן, מודיעין​

בית ספר חדש, ישר מהקופסא...                                                                                                                                                                                                                                          המטרה הייתה לתכנן מרחב כניסה באופן שיציג את נושא הלאום כנושא מרכזי ומשמעותי בבית הספר.האתגר התמקד בהצגת עם נושא שבמידה ניכרת, הפך להיות שבלוני, אחיד וסטטי, באופן אחר, מעניין ומסקרן.אני באופן אישי, מאוד אוהבת סימני שאלה, זה מה שמניע אותי לפעולה, לסקרנות, לעניין ויצירתיות. בפרויקט הזה , השהות בשאלה: כיצד יש להציג את הנושא באופן אחר, מבלי לקבל על כך תשובה מידית, היא זו שחוללה את המפנה. מכאן נולד הרעיון להתייחס לקופסא הכחולה כאל גורם מחולל. הקופסא הכחולה הפכה לשפה רעיונית וויזואלית כאחד במרחב.אחד הדברים בהם אני שמחה הוא שהמרחב מהווה מרחב מרכזי במשמעות שלו עבור קהילת בית הספר. הוא ממשיך להדהד ומהווה מרכז למפגשי למידה אינטראקטיביים חווייתיים עם התלמידים.  ​

כשאילוץ הופך להזדמנות  |  בית ספר אבני חן, מודיעין​

חדר ביטחון משנה את פניו והופך לחדר מדעים אטרקטיבי.                                                                                                                                                                                                                                                                                זה מתחיל בחלום... חדר מדעים שעד כה לא היה קיים אלא רק במחשבות. המרחב היחיד שעמד לרשותנו היה חדר ביטחון עזוב ומוזנח, שבמרכזו אלמנטים גדולי ממדים, בלתי ניתנים להסרה.האתגר היה להתמודד עם אותם אלמנטים מבניים ולראות כיצד ניתן לשלבם באופן ידידותי ונעים, כחלק ממרחב למידה. לקחת אלמנט שהוא בעצם מפריע: מפריע בנראות ובתפקוד, ולהפוך אותו לגולת הכותרת של החדר.  ואם חדר מדעים, אז טכנולוגיה ואם טכנולוגיה אז קדימה להשתעשע – גלגלי שיניים, מכונות... איזה כיף! ​

ישן מול חדש  | בית ספר בית הכרם, ירושלים​

הרצון של הצוות החינוכי היה לשפר את מראה מרחב הכניסה, לחבר אותו להוויה הבית ספרית, כך שישקף את התפיסה החינוכית והערכים.                                                                                                                              מרחב בית הספר הוא מבנה היסטורי, בן קרוב למאה שנה, בעל שפה ארכיטקטורית ציורית כיאה לארכיטקטורה המאפיינת את ירושלים בתחילת המאה. האתגר שעמד בפני היה להתמודד מול פגעי הזמן, לחדש ולעצב את מרחב הכניסה, אך בוא בזמן לשמר את אופיו הארכיטקטוני של המבנה.יצירת מפגשים ודיאלוג בין אלמנטים מבניים חדשים לבין אלמנטים היסטוריים הייתה המפתח להתמודדות עם האתגר.​

...
...

עידית אבו, עיצוב פנים ומרחבי למידה  |  סלולרי: 050-9292420  |  דוא"ל: editabu.design@gmail.com​