fbpx

מרחבי למידה חוץ כיתתיים – יוצאים מגבולות הכיתה

אנו מבינים כיום את החשיבות שבתכנון מרחבי הלמידה כמרחבים משמעותיים המזמנים תשתית ללמידה משמעותית. תשתית למידה בה הבניית הידע מהווה מרכיב משמעותית. למידה המעוררת לסקרנות אקטיבציה וחקירה מצד הלומדים. איננו מסתפקים יותר במונח "כיתה" על מנת לתאר את התרחשות הלמידה, כי אם  בצמד המילים מרחבי למידה. זאת משום שמזמן הלמידה פרצה את גבולות הכיתה, אל המרחבים הציבוריים ויותר. היא אף פולשת לשטחי החוץ. יותר ויותר בתי ספר, מבינים כיום את המשמעות והחשיבות של מרחבי למידה חוץ כיתתיים.

משבר הקורונה חיזק את החשיבות של מרחבי למידה חוץ כיתתיים

השאיפה לחזון חינוכי חדש המאגד תחתיו פדגוגיות גמישות, הקשובות לצרכיהם של התלמידים במציאות של ימיינו,  מבקשת חקירה מחודשת של יכולות מבנה בית הספר כמכתיב דפוסי התנהגות. מתוך נקודת המוצא כי קיימת זיקה הדוקה בין ארכיטקטורה של מבנה להתנהגויות המתרחשות בו. קיימת השאיפה לתכנון מחדש של מרחבי הלמידה כמתפרשים על כל שטחי מבנה בית הספר. מרחבי למידה היוצרים רשת רעיונית של פעולות. יצירת  מרחבים מאווררים ומרווחים הממלאים את מבנה בית הספר ואת השטחים הסובבים. זה  מאפשר לתלמידים לנוע ממקום למקום באופן חופשי, תוך יצירת צירי תנועה מחודשים משלהם. תכנון כזה מטשטש את המבנה הנוקשה של בית הספר. מבנה המגדיר דיכוטומיה בין הכיתה כמקום פורמאלי ללמידה לבין החלל הציבורי הכולל את מסדרון בית הספר וכל החללים שבין כיתות הלימוד. בעבר ששימשו שטחים אלה למעבר ממקום למקום ומקום ושהייה סתמית במהלך ההפסקות.

שימוש בטופוגרפיה כאמצעי מאכזי למשחק וללמידה דרך תנועה מיכן, גרמניה – ריינר שמידט. 

השטחים הציבורים בבית הספר מקבלים משמעות חדשה והופכים להיות משמעותיים וחוויתיים

ההבנה כי כל מרחב בבית הספר יכול וצריך להפוך למוקד למידה בין אם פורמאלי או בלתי פורמאלי, בין אם מובנה או עצמאי, נגזרת מתוך הרצון לייצר מבנה הכולל בתוכו תכנון פיזי ורעיוני, פדגוגיה וארכיטקטורה התואמות את דפוסי ההתנהגות והפעולות של ילדינו. השאיפה לאפשר לתלמידים לנוע באופן חופשי ולמצוא את המקום בו ירגישו בנוח. הם ירגישו בנוח מכל הבחינות (רגשית, קוגניטיבית, פיזית) לפתור את הסוגיה הלימודית, פותחת בפנינו את ההזדמנות הנפלאה להרחיב את מרחבי הלמידה גם לשטחי החוץ ולייצר עבורם מרחבי למידה חוץ כיתתיים. מתוך ההבנה הבסיסית כי קיים רצף רעיוני הדוק בין הפנים לחוץ. ובטח ובטח שקיימת זיקה קונספטואלית, של תוכן ונראות הקושרת את כל המרחבים הפרושים בקשר הגיוני חזק ומוצק.

חשוב להשתמש במשאבי הטבע הקיימים

חשיבותם של מרחבי הלמידה החוץ כיתתיים הולכת וגדלה בימים אלו, בהם אנו מתמודדים עם נגיף הקורונה. ראשית מאפשרים המרחבים המצויים בטבע את שמירת המרחק ודילול מספר השוהים בו ביחס למ"ר. אולם חשיבותם של המרחבים הטבעיים כמרחבי למידה הולכת ומתעצמת. מעבר להתמודדות הרפואית מול הנגיף, נראה כי נגיף הקורונה הוא הרבה יותר מנגיף. הוא מהווה מחולל תרבותי לשינויים ומגמות תרבותיות. ההתמודדות עם נגיף הקורונה העלתה על סדר היום עיסוק מהותי בערכים מחודשים כמכתיבי שינוי תרבותי. צמצום, פשטות, חמלה, קהילתיות, אותנטיות, גמישות, ורסטיליות, הם רק חלק מהערכים  המבקשים מאיתנו ראייה מחודשת על הרגלים ודפוסים אליהם היינו רגילים.

מסדרון אקולוגי דמוי אוריגמי בצבע אדום, קונטרסט הרמוני בין הטבע הירוק לבין המבנה עשוי הפלדה, המדמה יצירה אוריגמית מוקפדת. צי'אן, סין ,קונגג'ואן.זוהי הזדמנות נהדרת לתכנן את מרחבי הלמידה החוץ כיתתיים מתוך הקשבה לנתונים שהטבע מציע לנו. בתכנון מרחבים כאלו, אין הכוונה לייצר מרחבים הזהים בדיוק למה שקורה בתוך המבנה. אלא יש להתבונן בטבע הסובב את המבנה ומתוך הקשבה והבנת הפוטנציאלים הטמונים בו ללמידה. ניתן לחלצם, ולייצר על בסיס זה פלטפורמה איתנה ללמידה.  כלומר: הלמידה המתקיימת מחוץ למבנה בית הספר, בשטחים הפתוחים, מזמנת אפשרויות אותנטיות של התנסות בזמן אמת עם הדבר עצמו, בין אם זה צמח, בעל חיים או תופעה. בין אם התרחשות העונה על צרכים רגשיים, חברתיים, קוגניטיביים או תנועתיים. ייחודה של סביבה זו, בא לידי ביטוי באופי ההתנסות שהיא מזמנת עבור התלמידים. לדוגמא התייחסות לטופוגרפית השטח כמנוף ללמידה ומימוש יכולות תנועתיות של הלומד.

הצורך במימוש מרחבי הלמידה החוץ כיתתיים כמרחבים מדויקים המממשים את מלוא הפוטנציל הגלום בהם. מרחבים המאפשרים ומעודדים למידה והבניית הידע על ידי הלומדים, כמלמדים בעצמם, מקבל תוקף משמעותי בהקשר להתייחסותו של לוריס מלגוצ'י לסביבה, כאל חולייה משמעותית בהתפתחותו של הלומד.

 

כיתת חוץ המבוססת על אמפיתיאטרון עשוי חומרים טבעיים בר קיימא. מעגל המוגדר על ידי עמודי עץ בגבהים משתנים התומכים בשורה של אדניות. בית ספר יסודי, קרלו, אירלנד

יצירת קשר

מאמרים קשורים:

חדשנות בחינוך

טיפים לעיצוב ספרייה

ספרייה  – בואו נחשוב על זה רגע. פעם, כשהיינו ילדים, היינו מגיעים לספרייה העירונית, למטרה אחת בלבד: קריאת ספרים. עיצוב הספרייה הסתכם במדפים עמוסי ספרים,

לקרא עוד »
דילוג לתוכן