fbpx

מרחב אישי – כל ילד זקוק לבית על עץ

זה כבר כמה ימים טובים שאני עייפה, ולא מריצות מרובות סביב עבודה, שהרי הכל כמעט נעצר, פרוייקטים חדשים של עיצוב פנים שעמדו שנייה לפני חתימה, לקוחות מתמהמהים, חושבים פעם שנייה ובכלל כולם עסוקים כרגע בענייני צו השעה, צמצום פעולות שאינן הכרחיות או כאלו הנחשבות למותרות לצד קנייה בטוחה, שקולה. תקופה בה מרחב אישי משתנה ואנו מתמקדים בצרכים הישרדותיים, בעיקר של מזון או מוצרים בסיסיים, פחות בעיצוב עטור מותגים.

אם הייתי יכולה כרגע לחשוב על מונח שיגדיר את הקורונה ומעלליה, הייתי נוקבת בשתי מילים: חוסר וודאות. בעיקר איננו יודעים: כיצד לתקוף את המחלה בראש ובראשונה, מתי נחזור לעבוד והאם בכלל תחכה לנו עבודה, ואולי מתכונתה תשתנה… מתי יחזרו הילדים למסגרות ובאיזה אופן, מה יקרה עם המשק, כיצד תבריא הכלכלה, ואיך יתייצבו העצמאיים.

האם יהיו תקנות חדשות, וכיצד יתנהל העולם ועוד המון שאלות נותרות יתומות מתשובות. וכחלק מחוסר הידיעה, ניהול הזמן, טוב, שלי לפחות השתנה לגמרי. אם בעידן טרום קורונה, הייתי מתכננת את יומני לשלושה שבועות קדימה לפחות, בעידן שאחרי פרוץ הקורונה, אני מתכננת מקסימום שלושה ימים קדימה וגם זה באופן רעיוני בלבד.

הזמן מקבל משמעות חדשה

גם קצב הדברים הוא שונה לגמרי, ישנה התארכות של הזמן. פתאום כבר אין למהר, ודברים שלא הספקתי, יכולים לחכות למחר בלי שום רגשות אשם. חוסר הוודאות אינו עניין זמני, זאת המציאות. הקרקע נשמטה מתחת רגלינו תרתי משמע, גם במובן הרעיוני אך בהחלט גם במובן הפיזי לגמרי, שכן חופש התנועה שלנו הוגבל למרחב ביתי מוגדר וסגור בין ארבע קירות. ובין אם המרחב מצומצם יותר או פחות, בין אם קיימת מרפסת, או אפילו גינה קטנה, עדיין… זהו מרחב אישי מוגבל המכתיב תנועות גוף שונות לגמרי.

כיצד משפיעה הקרונה על תפיסת המרחב 

ישנו עכשיו שיח שלם, מאוד מעניין בסוגיית השפעת הקורונה על עיצוב פנים ותכנון המרחב הביתי, כיצד יראה הבית לאור הצרכים המשתנים, אילו פינות כבר אינן חיוניות, ומהן הפינות שיש לשים עליהם את הדעת יותר ויותר. אבל דווקא כאן אני לוקחת רגע צעד לאחור, ולא משום שסוגיה זו לא מעניינת אותי, ולא משום שאין לי דעה בעניין, ממש לא, אלא משום שימים מהסוג הזה, שהייה במרחב הביתי עם כל בני משפחתי 24/7 , מעלה בי המון תהיות ומחשבות ומאירה בפניי דווקא פוקוס אחר, על דיוקו של צורך בסיסי וראשוני. והצורך הזה, הוא לא נשאר בין ארבעת קירות, הוא לא מוגבל למרחב של תנועה. בימים אלו שוטף אותי געגוע ענק לפשטות ועל התזכורת החדה לחוכמתם הכל כך מדוייקת של ילדים בהקשר לטבע ומרחב.

לפני כמה ימים העליתי פוסט, משהו רגשי, מעט פיוטי, על רצונה הפרטי של נפשי שלי להיות, על העייפות הלא מוסברת או דווקא כן, תכף אתייחס. בכל אופן היה זה פוסט שנכתב באופן אינטואיטיבי, ישר מהקישקע, בלי הגהות, ללא עריכה וצנזורה, ככה איך שיצא, ככה עלה. אגב, אני מאוד אוהבת לכתוב כך, יש בזה משהו מאוד אותנטי, ישיר וכנה, ללא פילטרים. זה מאפשר לי לחזור אחר כך לדברים ולראות אותם באור של  היגיון ולשלוף מתוכם את הרציונאל.

"אין לי חשק וגם לא כוח לעשות מאום של דבר עבודה ומחשב וזום אין או זום אווט, רוויתי מכל האפשרויות, זמן קצת לקאט.
כל מה שרצתה נפשי עכשיו לעשות, זה לרוץ בשדה הרחב, ברגליים יחפות,
להרגיש את האבנים, לא כ'פת לי משריטות.
לרוץ הישר למקבץ העצים המחכים לי על גבעת ירוקים בין ים שיבולים.
ואין שם רעש של קורונה, וגם לא התייפייפות של זה הזמן לעשות, או סלפים מחודדים מכל הכיוונים.
יש שם בית על עץ, וסולם שמזמין אותי לעלות.
יש שם חלון בלי פרופיל זגוגית ומסגרת, רק רוח נושבת על פני הרגועות.
ואשב שם זמן, לנוח מעט, מעומס קורונה וחוכמת אנשים, או טיפשות המונים,
ככה סתם נטולת מחשבות, דרישות, רצונות.
רק להרגיש את הרוח סביב, את חיותי מתעוררת אט אט משינה עמוקה, מסירה אבק מכל מדפי הארכיב, פינה ומבט."ש
מרחב אישי בקורונה
לקוח מתוך פינטרסט

הטבע פורץ למרחב הביתי

שמתי לב, כי בימים המיוחדים בהם אנו נתונים, אני שומעת את הטבע במלוא עוצמתו, חודר ופורץ לתוך המרחב הביתי. קול ציוץ הציפורים אינו שמור רק לשעות בוקר מוקדמות, אלא נפרש על פני כל שעות היום, ובאופן מאסיבי המודגש ביחס לרעש המכוניות והמכונות שנדם. נראה כי הטבע סופסוף נושם לרווחה מהשתלטות האדם. ואולי הוא בכלל כובש לעצמו את שטחי המרעה שמראש היו נתונות לעצמו. נראה כי הטבע משתולל ביופיו מאיים ברוב הדרו להשתלט על שטחים שהיו בבעלות האדם. תמונות מכל רחבי העולם מראות את פלישתם של בעלי החיים לתוך השטחים העירוניים באורו של יום, לעומת ההתכנסות שלנו, הצמצום שלנו לארבע קירות.

אנו זקוקים לפינה של נשימה 

תובנה ראשונה – יותר ממה שהטבע צריך אותי, אני זקוקה לו. כמכונת החייאה לחולה קורונה בעת קריסה. זה מצחיק, כי בתור ילדה וגם כאדם בוגר, תמיד מצאתי  בבית את מרחב הנחמה, לגוף ולנשמה, מרחב של ביטחון והגנה. לנוח בו מכל היום להרגיש אותו, את  ביתי היפה והמעוצב, לשבת על ספה עם ספל קפה או לבהות כך סתם בתקרה, להנות.  אך ימים מתארכים של קורונה שאינם מותירים לי ברירה אלא להיות רוב הזמן בביתי, מגלים לי כי אני זקוקה לפינה של נשימה, מרחכב אישי, פיסת ביטחון מחוץ לארבעת קירות.

רגע, אני רוצה לדייק, אין הכוונה לומר שביתי הוא קטן ואין לי פינה בביתי לעצמי, לא זה העניין. אגב אני גם חושבת בעניין זה, שגם בבית קטן, אפשר למצוא ולארגן מרחב אישי ופרטית, תוך תכנון מחודש והתאמתו לצרכים משתנים, אבל נעזוב את זה כרגע. הנקודה היא אחרת לגמרי: פינת הנשימה אליה אני זקוקה מסתבר, היא פינה של חיבור לטבע, לפשטות, לשקט, לשגרה אך לא לזו שקבע האדם, אלא שגרה, כפי שהטבע מנהל.

יש משהו מאוד בריא בטבע. האוויר צלול ונקי, מועשר בחמצן המופק מכל הירוק מסביב. משב רוח וריח עלים,  ושקט ורוגע וקצב אחר. בהעדרו של הטבע ממני,  נגרעים ממני משאבים חיוניים לגופי, המשפיעים גם על רוחי ונפשי. אויר דחוס בתוך הבית, חוסר תנועה, עד לכדי ניוון וכאב הגוף. חוסר שמש וויטמין D . ולא אינני רוצה אותו בטיפות, רוצה אותו ישירות מהחוץ, מאור השמש על פני. כל אלו בעצם משפיעים על הנפש, על תחושות סגירות והתכנסות, כאבי ראש ואפילו דיכאון.

כל ילד זקוק לבית על עץ

תובנה מספר שתיים – לפני מספר ימים ישבתי בגינת ביתי וחשבתי לעצמי שנורא הייתי רוצה לבנות בית עץ על גג המחסן, ולמה דווקא עכשיו? איכשהו זהו חלום ילדות שלא התממש, משהו שמאוד רציתי להעניק לילדיי אך בינתיים הם גדלו ואין לי הצדקה לבקשתי אלא רק רצון אינטואטיבי של כאן ועכשיו. ואיך זה קורה שדווקא בימים שכאלה, מהדהד לו שוב במלוא העוצמה רצון שכזה? כשהייתי ילדה, אחד הדברים שמאוד אהבתי לעשות, זה לבנות מחנה מחוץ לביתי.

היינו מרחיקים, כמה חברים לתוך סבך גינת הבניין, ומקימים שם מחנה קטן, היינו יושבים בצוותא או לבד, ומעבירים שם כמה שעות לפחות. ואף מבוגר לא הפריע, ומה ששמענו זה רשרושי עלים ורוח בין העצים. ובעיקר חווינו את השקט ואת הטבע, ולא הרגשנו שום מכאוב, רק שמחה ענקית בלב, והמון רעיונות ויצירתיות ודמיון שפרחו להם שם במחנה קטן.

ילדים צריכים מרחב להתפתחות תקינה

תובנה מספר שלוש – כתבתי בעבר על חיונותו של ילד למרחב, על המרחב הפוטנציאלי של דמיון, לו זקוק הילד להתפתחותו התקינה, ומה בין זה ובין תכנון מרחב בית ספרי, כזה שישק למרחב הדמיוני ויאפשר את מימושו של אותו פוטנציאל. לא פעם אני חוזרת ומדגישה את חיוניות התנועה ומרחב הפעולה, וכמה דפוס הלמידה, הפדגוגיה והמבנה המתכתבים זה עם זה, אינם תואמים את המציאות העכשווית.

אך האמת היא שהם אינם תואמים פשוט את טבעו של האדם, את טבעו של הילד, שהוא בעצם הגרעין האותנטי, ללא כל פילטרים ומסכות, של מה צריך להיות: עד כמה זה לא הגיוני היחס בין מספר התלמידים לגודל כיתה הקבועה בפרוגמה שכמעט אינה משתנה. עד כמה זה מגוחך להושיב תלמידים לשעות של שעורים, להקשיב למילים. עד כמה המערכת עסוקה בלאבחן ולאתר לאתר ילדים עם צרכים מיוחדים, בעיות קשב וריכוז, שמספרם רק עולה יותר ויותר.

ימים אלו של קורונה, מזכירים לי עד כמה הילדים הם הרבה יותר חכמים, לעיתים אף יותר מאיתנו המבוגרים, בזיהוי הצרכים של עצמם. כי אם ילד זע ולא נח במושב כסאו, כי אם לילד קשה נורא להקשיב, כי אם ילד מפריע,

אין זה אומר שמשהו אצלו לא תקין, זו דרכו פשוט להודיע, כי נפשו כמהה לקצת לטבע, לפינה של שקט ונשימה. לחילוץ עצמות, לרוץ לעבר החוץ ברגליים יחפות, למחנה כזה או אחר, לבית רעוע מקובע לו על עץ, למרחב הדמיון של עצמו, לאוויר צלול ונקי, ללמידה מתוך התבוננות, מתוך מנוחה והשראת הטבע ישירות על פניו. בהקשר זה, מצלצלות מילותיו של Kengo Kuma , אחד מגדולי האדרכילים היפנים בן זמננו. "היו צנועים", זוהי משנתו, תשתית הפעולה הרחבה ליצירותיו המופלאות, המרהיבות ביופין ולא משום העמסת חומרים, לא על זה עומד העניין, אלא משום הבנה בסיסית של הטבע, יצירת שפה הרמונית המשלבת בין אדריכלות הנוף לטבע עצמו.

הטבע חייב לקחת חלק בעיצוב פנים ובעיצוב מרחבי למידה

אינני יודעת מה יהיה בתום הקורונה, כיצד יתנהלו בתי הספר, והאם יהיו תקנות חדשות המגדירות דפוסי תנועה והתנהלות במרחב, אך אחת התובנות המכוננות בראשי ומרעישות את מוחי מבהירה כי תכנון המרחב חייב להשתנות, ואין זה בגדר המלצה, אלא סוג של בריר מחדל. הפרוגרמות המבניות חייבות להשתנות ביסודן, ולא כגחמה ארכיטקטונית, או איזו מחווה חד פעמית, נקודתית שתגרוף אחריה כמובן שבחים, אך יותר השוואות לרוב הסטנדרי הקיים. וכאשר אני אומרת שינוי פרוגרמות, אני מתכוונת לשינוי תודעתי שלנו אנשי המקצוע וההבנה כי הטבע צריך לתפוס מקום נרחב בתכנון המבנה.

אדגיש כי תכנון המבנה מתכוון למבנה הפיזי והפדגוגי כאחד.  במילים אחרות, אני מוצאת כי אם עד כה רוב הפרוגרמות מתחו גבול מאוד ברור ואגרסיבי בין החוץ לפנים הן מבחינת חומרים והן מבחינת צורניות במקרה הטוב, במקרה הפחות טוב, אנו עדים לניסיון השתלטות עד לכדי אונס של הפנים על החוץ שבא לידי בחומר וצורה, לדוגמא החלפת כרי הדשא הטבעיים ביריעות סינטטיות שבתנאים מסוימים הופכות למסוכנות.

מרחבים טבעיים שמתמזגים באופן טבעי עם המבנה

תכנון הגינות באמצעות שבילים וצורות הנדסיות שאינן קשורות לארכיטקטורה של הטבע. כל זה יהיה חייב להשתנות. הגבול האגרסיבי יהיה חייב להתרכך ולהפוך למעברים רכים, דיפוזיים. השיח הארכיטקטוני בעיני יעמוד על אופן ביטוייה של ההרמוניה המשלבת את החוץ ואת הפנים לכדי ישות אחת. אני רואה מרחבים טבעיים המתמזגים באופן טבעי עם המבנה, ואני רואה את השתנותו של המבנה לקווים אמורפיים, לבנייה ירוקה המגייסת את משאבי הטבע ומנהלת איתו דיאלוג והפרייה הדדית. אני רואה מבנה המאפשר כניסת אור טבעי בממדים נרחבים, ואולי אפילו מבני קרקע בלבד הנזרעים כשלוחות שלוחות.

ואם עד היום השיח הפדגוגי טען ללמידה במרחב ולמידה דיפרנציאלית ולמידה סביב פרויקטים וקהילות למידה ופחות ופחות למידה פרונטלית, השיח הזה הכרחי שיורחב ויפרוץ את גבולות המבנה פיזי ורעיוני כאחד. התמזגות הפנים והחוץ צריכים שיבואו לידי ביטוי גם במרחב הפדגוגי. הרחבת הפעולות הלימודיות והלמידה בטבע, ולא מתוך דפוסים הנגזרים מארכיטקטורת המבנה, לא ולא. אלא מתוך דפוסים שאותם הטבע מגדיר. ומהם?

טוב כאן זהו המקום להרחבה במאמר בנפרד, אך על רגל אחת: בראש ובראשונה כאוס הרמוני, המגדיר את החופש, סקרנות, דרכי הסתעפות, למידה מתוך התבוננות, כשדה הפעולה החדש. פעולות מחקר מסתעפות כמו שהטבע מבקש ולא כאלו שהאדם מבקש לכפות עליו. ומה שבטוח יותר מהכל, זה שכל ילד זקוק לבית של עץ, בין אם יושב על ענף או דווקא קבוע על הקרקע.

כתבה: עידית אבו, מעצבת פנים המתמחה בסביבות עבודה ולמידה

יצירת קשר

מאמרים קשורים:

דילוג לתוכן