fbpx

סביבת למידה – היום אתמול ומחר

המונח סביבת למידה הפך למונח שגור במילון המונחים בשדה הפדגוגיה והחינוך וגם מחוצה לו, במעגלים הרחבים יותר, החל מספקים ונותני שרות לבתי הספר, וכלה בהורים כתומכים ישירים או עקיפים את סביבות הלימוד (הן בבית הספר והן בביתם הפרטי). ההתייחסות לעיצוב סביבות למידה נעשית באופן אוטומטי ולעיתים אף כמובן מאיליו, עד כי אנו ישר פונים למלאכת עיצוב הסביבה מבלי לתת את הדעת על כך, מבלי לשאול שאלות רלוונטיות, וכל עוד שסביבות הלמידה יהיו "יפות" "צבעוניות" "מיוחדות".

האמת היא, שעל מנת לייצר סביבת למידה רלוונטית ומשמעותית לצרכי המשתמש עלינו לעמוד תחילה על הבנת המונח ולשאול את השאלות המתבקשות: מהי בכלל סביבת למידה? האם היא תלוית מבנה ומיקום קבוע? או שאולי הכוונה היא בכלל לסביבה רעיונית? ומהם התנאים לקיומה של סביבת למידה אפקטיבית?

החיבור בין המילה "סביבה" ל"למידה", מקיימת קשר זיקתי בין המקום, השטח הפיזי, (בהנחה כי אנו מבינים כי סביבה מכוונת לשטח פיזי לשהייתו של פרט), לבין תהליכי הלמידה המתרחשים בשטח זה. עד לפני שני עשורים מונח זה לא היה קיים במילון המונחים שלנו, לפחות לא בממדים הללו. תצורתו הפיזית  של בית הספר דאז, שיקפה לגמרי את הפרשנות לתצורתו הרעיונית של בית הספר וההפך*. לענייננו, מבנה בית הספר תוכנן בצורה כזו שכל שטח הוגדר ויועד מראש לפונקציות ולפעולות שיתרחשו במקום. דהיינו מעשה הלמידה התרחש בכיתת הלימוד. המסדרון שימש כציר מעבר ממקום למקום, החצר שימשה מקום פנאי והפסקות וכן הלאה.

סביבת למידה
כיתת לימוד – סמינר למורים דוד ילין (תמונת ארכיון)

אך בשנים האחרונות, אנו עדים למגמות ההשתנות בכל הקשור למבנה ופדגוגיה בכלל ולהגדרת שטחי הלמידה ואופניה בפרט. מנעד האפשריות למקום שבו מתרחשת הלמידה התרחב ואין אנו מדברים יותר על הכיתה כמקום ללמידה. לא עוד, סביבת למידה המוגדרת למבנה אחד קבוע, אלא נעה ומשתנה, ביחס לגמישותו של המבנה ובהתאם לצרכי המשתמשים. התבוננות בסביבות למידה בבתי ספר בארץ ובעולם, מראה כי המיקום בו מתקיימת סביבת למידה, משתנה מבית ספר לבית ספר, כמו גם אופייה.

אז מה עומד בבסיסה של סביבת הלמידה? וכיצד נהפוך אותה לאפקטיבית ומשמעותית ללומד?

בהנחה כי סביבת הלמידה מכוונת לשטח פיזי, מרחב, הרי שהערוץ החזותי, הופך לערוץ משמעותי בפרשנות שלנו את הסביבה. כלומר קיימת השפעה ישירה של הפיזי והחזותי על הלומד השוהה שם. לכן, יצירת סביבת למידה נדרשת לרגישות גבוהה שכן היא  מסייעת להתפתחותו הקוגניטיבית  והרגשית של הלומד (כהן, בן פשט, & ברקוביץ' 2006).

ובהנחה כי הלמידה מתרחשת באמצעות יחסי גומלין בין הלומד, המורה וחומרי ההוראה – למידה.  דהיינו יחסי הגומלין מהווים את המסגרת בתוכה מתרחשת הסביבה הלימודית החזותית כמשמעותית. (סלומון, 2000).  אנו מבינים כי סביבת למידה מכוונת למרחב פיזי חזותי, הטומן בחובו רעיונות חינוכיים. אלו מאפשרים למידה אפקטיבית ומשמעותית עבור קהילת הלומדים, בין אם יהיה זה לומד אחד, או בין אם צוות לומדים.

עקרונות בעיצוב סביבות למידה

הקמת סביבות למידה אפקטיביות ומשמעותיות עבור קהילת הלומדים, נדרשת ליישום על בסיס  מספר עקרונות. אלו כמובן יכולים להשתכלל ולגזור מתוכם תתי עקרונות:

  • סביבות הלמידה צריכות להתקיים במרחב פיזי, המאפשר תנועה ומפגש של לומדים. כלומר הלומד צריך לשהות שם, ומכאן שסביבת הלמידה צריכה לתת מענה לאופני הלמידה המשתנים, ולצרכים הייחודיים של הלומדים. לצורך העניין, עלינו לשאול עצמנו מהם אופני הלמידה המתקיימים במקום? מהם אופני הלמידה הרצויים ללומדים? מהם הצרכים שלהם? שאלות אלו יעזרו לנו בבואנו לספק את הפתרונות, בין אם יהיו אלו שולחנות, במות, כורסאות, מבנונים כאלו ואחרים.
  • סביבות הלמידה צריכות לאפשר אינטראקציה לימודית, דהיינו, סביבה המזמנת למידה מתוך סקרנות, חקר ועניין. סביבה המזמינה את הלומד לשאול את השאלות הרלוונטיות לסוגיית הלימוד בה הוא עוסק מצד אחד, ומצד שני מקיימת את הפוטנציאל לתשובה ולשאילת שאלות נוספות הנגזרות משאלות הבסיס. דהיינו סביבת למידה אשר ממשיכה לקיים עצמה עוד ועוד. לצורך העניין שאלה מצוינת היא, האם שולחן וכסא בלבד מספקים להיות בעצמם סביבת למידה? או במילים אחרות מהם המשאבים אותם צריכה לספק הסביבה ללומד, על מנת שתתרחש למידה אפקטיבית ומשמעותית?
  • סביבת הלמידה כמרחב פיזי חזותי, גוזרת מעצם הגדרתה ככזאת, את חשיבות המראה הויזואלי של הסביבה, כפי שהמשתמש חווה**. שכן היא טומנת בחובה מסרים ורעיונות. מעבר להיותה אסטטית ונעימה לעין, חבויים בה עוד ערכים, המהווים את הבסיס ליצירת סביבת למידה אפקטיבית ויעילה. על כן, השפה העיצובית, ולא משנה כרגע מהי, חייבת להיות שפה אחידה , הנגזרת מרעיון חינוכי מובהק. שפה עיצובית, הקושרת בין כל האלמנטים והפרטים, פיזיים ורעיוניים המצויים במקום למכלול שלם, למקשה אחת. שפה אחידה וברורה, טומנת בחובה מסרים ברורים המקיימים ביניהם זיקה. מנגד, תארו לכם מה עלול לקרות כאשר סביבת הלמידה אינה נותנת את הדעת לנראות ולמסרים. תארו לכם כמה מבלבל כאשר סביבת הלמידה מכילה מסרים שונים, ללא קשר בין אחד לשני, או אף מנוגדים זה לזה.
  • סביבות הלמידה חייבות שתהיה מושתתת על אג'נדה פדגוגית מובהקת. רעיון חינוכי חד וברור, הנגזר מהתפישה החינוכית והאני מאמין הבית ספרי. אך עצם קיומה על תשתית פדגוגית חזקה, אינה מספקת. על מנת שתמשיך להתקיים כסביבה אפקטיבית, נדרשת לתחזוקה. דהיינו, הצוות החינוכי צריך שיהיה מגויס להמשיך ולהזין אותה  להפעיל אותה. בין אם יהיו אלו תכנים משתנים, בין אם הנחייה פיזית במקום, שימור וטיפול פיזי. או לחילופין, שינוי, התאמה ודיוק הסביבה הקיימת לצרכים המשתנים.
סביבת למידה עידית אבו
צילום: דקל אבו

לסיכום

ברור לנו כי הבנת העקרונות מאפשרת לנו את הגמישות והשתנותו של המרחב הפיזי המקיימת את סביבת הלמידה, בהתאם לצרכים שהוגדרו ואשר יכולים כמובן להשתנות. דהיינו היא יכולה להתקיים בכל מקום, בין אם זאת כיתה, מסדרון, חללים ציבוריים, חצר, וכן הלאה. היא יכולה להתקיים גם בכל זמן שנקבע ובתנאי שנייעד אותה לכך: זמן שעור פורמאלי, למידה עצמאית בלתי פורמאלית. ובתנאי שמתקיימים קשרי הגומלין הרעיוניים והפיסיים בין המקום לבין קהילת הלומדים.

טיפ קטן: לפני שאנו ממהרים לבחור את מוצרי המדף החדשניים והצבעוניים למלא בהם את סביבת הלמידה, כדאי תחילה להגדיר לעצמנו מה אנו רוצים שיתרחש בה. 

ושנייה לפני סיום: לא ניתן לסיים את הדיון בנושא ולהתעלם מסוגיית הקורנה שמכתיבה לנו מתווה חיים חדש. אופני הפעולה ודפוסי ההתנהגות שלנו, השתנו לגמרי, האמת ביחס לכל דבר ועניין, ובכל המישורים האפשריים. על כן נשאלת השאלה: מהן ההתאמות והדיוקים להם אנו נדרשים בסביבות הלמידה שלנו? האם סביבות הלמידה כפי שאנו מדברים עליהן עדיין רלוונטיות? האם הן צריכות להשתנות? כיצד אנו יכולים לדבר על סביבות למידה כמרחב פיזי, כאשר הקורונה מאלצת אותנו למתווה חדש של סביבה במרחב וירטואלי?

*הרחבת סוגיה זו טעונה בהבנת המהלכים ההיסטוריים והמגמות החינוכיות לאורך השנים

**הסביבה כטקסט ויזואלי – אוריינות חזותית. פענוחו נדרש למערכת ערכים וסמלים.

יצירת קשר

מאמרים קשורים:

דילוג לתוכן