fbpx

עיצוב מרחבי למידה בבית ספר אל-תורי בירושלים

עיצוב מרחבי למידה בבית ספר אל-תורי במזרח ירושלים, הוא אחד הפרויקטים המרגשים ביותר עבורי. פרויקט המדגיש את משמעות קיומו של בית הספר והקשר החזק בין בינו לקהילה. בית הספר שופץ מהיסוד והפך ומקום קסום לתלמידות שלו.

אחד הדגשים המניעים את קיומו של בית הספר, הוא הקשר החזק בין בית הספר לקהילה. בית הספר אל-תורי יסודי לבנות משמש יותר מאשר מוסד לימודי עבור התלמידות. בית הספר משמש עבורן עוגן, בית, בו הן מעדיפות לבלות את זמנן, שעות רבות מעבר לשעות הלימודים, עד לרגע בו בית הספר סוגר את שעריו.

עיצוב פינות עבודה בבית הספר
עיצוב פינות עבודה, צילום: שי אפשטיין

התלמידות מוצאות בבית הספר מקום ביתי המנעים את זמנן ומטיב עימן. במובן זה, הדגש הקהילתי הוא ערך המהווה את הבסיס ל"אני מאמין" של בית הספר. בית הספר דוגל בקשר עם הקהילה ושואף להיות בית ספר קהילתי באופן נרחב. הכשרת בית הספר כמקום המכיל את תלמידותיו, ומקיים קשר הדוק עם הקהילה, מעבר לשעות הלימודים, נחוץ מאוד בהקשר למציאות ולסביבה בה חיות התלמידות. הסביבה מחוץ לבית הספר מאוד דלה ואינה מאפשרת שהות מיטבית ואיכותית עבור הילדות. במקרים מסוימים אף מהווה סכנה קיומית. על כן, הכרחי היה להתייחס ולטפל בשטחים הציבוריים של בית הספר, בדגש על מרחב הכניסה בשלב הראשון. זאת על מנת לאפשר מרחב שהייה נעים, משמעותי בעל תוכן ורלוונטיות עבור התלמידות, גם כמרחב לימודי פורמאלי וגם כמרחב משחק ופנאי בלתי פורמאלי.

מרחבי למידה בבית הספר
מרחבי למידה חדשניים. צילום: שי אפשטיין

מבנה בית ספר ישן, מוזנח עם חוטי חשמל חשופים

הטיפול במבנה היה הכרחי ביותר, היות וזהו מבנה בן למעלה מעשרים שנה אשר לא טופל, ואם כן, טופל באופן שאינו מספק. חוטי חשמל שהיו חשופים והיוו סכנה של ממש, בלאי  ובעיות תשתיות נוספות.

מרחבי משחק
צילום: שי אפשטיין

כאשר אנו מדברים על מרחבי לימוד חדשניים, פדגוגיות חדשניות, חינוך במאה ה- 21, אנו מבינים כי ישנה חשיבות רבה ביותר לקשר בין המבנה לבין הפדגוגיה המתרחשת בו. כדי לאפשר קיומה של פדגוגיה חדישה ותהליכים לימודים עדכניים, אנו צריכים סביבה התומכת בכך. סביבה המאפשרת תנועה במרחב, למידה הפורצת את גבולות הכיתה ומתקיימת באופן עצמאי גם בשטחים הציבוריים. מרחב הכניסה של בית ספר אל תורי, הוא מרחב גדול ויפה, שטמן בחובו פוטנציאל ענק למימושו כמרחב למידה רלוונטי, התואם פדגוגיות חדשניות.

תהליך הפיכת בית הספר למקום חדשני ומותאם לצורכי התלמידות

עידית אבו, מעצבת פנים המתמחה בעיצוב סביבות עבודה ומרחבי למידה, בעלת תואר שני בלימודי אוריינות חזותית בחינוך, מובילה שינויים מבורכים בעשרות בית ספר.  עידית משתפת על התהליך המיוחד בהפיכת בית הספר למקום חדשני ומותאם לצורכי התלמידות:

"בימים אלו, אנו נמצאים בסיומו של תהליך מבורך ומרגש, כאשר לנגד עינינו קם מבנה חדש הטומן בחובו את כל הערכים אליהם ייחלנו. כמעט שנה עברה מאז התחלנו את תהליך השיפוץ. התחלנו את התהליך באבחון המקרה, בדיקת סיפורי הרקע, במטרה לגבש את הפרוגרמה לעבודה. לבית הספר הגעתי, כאשר המנהלת, אישה מרשימה בשנות השישים לחייה הזמינה אותי אליה. כבר בפגישה הראשונה, נוצר בינינו חיבור. אני התרשמתי כי לפני עומדת דמות אינטליגנטית ומרשימה שעל אף שנותיה והוותק שלה במערכת החינוך, משוועת בכל ליבה לשינוי אמיתי הכולל בראש ובראשונה, שינוי מבני בכל דפוסי הלמידה, הגמשת הפדגוגיה וכמובן שינוי המבנה, עיצוב ותכנונו מחדש, תוך והתאמתו לצרכים.

קירות מעוצבים
צילום: שי אפשטיין

מאוד התרשמתי מחוכמתה האדירה הניחנת ברגישות, עדינות והכלה גדולה. המנהלת אשר צמחה מהחינוך השמרני והמסורתי,  הבינה באופן נהיר, כי על מנת לעזור לתלמידותיה ולהכין אותן לעולם כנשים ברות השפעה בעלות שאיפות ויעדים למימוש, עליה לשנות מהיסוד סדרים שהיו נהוגים קודם. כלומר היא הבינה כי בית הספר נדרש לשינוי יסודי, פדגוגי ונראותי כאחד.

רוח המנהלת שזורה בעיצוב החדשני של בית הספר

אולם יחד עם זאת, ברוב רגישותה, היא הבינה כי אינה יכולה להפוך את בית הספר למשהו אחר בבת אחת. היא העלתה בפני את המורכבות לצד ההבנה כי רבות ממורותיה הוותיקות, יתקשו להכיל שינוי קיצוני, ועל כן, יהיה עליה לערוך את השינוי באופן הדרגתי, ולאפשר לאותן מורות וותיקות, המקיימות דפוסים מסורתיים, להרגיש בטוח במרחב החדש ולהכיל את השינוי בקצב הנכון להן. בעיני זהו תמצית מהותו של העניין. דהיינו ההבנה כי הכרחי השינוי מצד אחד, אך יחד עם זאת, נדרשת הקשבה לצרכים הרגשיים של השטח עצמו. המטרה שלה הייתה להכשיר את הקרקע לשינוי ולאפשר למורות הוותיקות להשיל בהדרגה את כל המחסומים ומנגנוני ההגנה שלהן, שינוי שיעשה מתוך הקשבה ולא בכוח.

עיצוב מרחבי למידה בבית ספר אל-תורי בירושלים
בית הספר לפני השיפוץ
עיצוב מרחבי למידה בבית הספר
תלמידות בית הספר במרחב החדש. צילום: שי אפשטיין

היה זה תהליך עבודה מרתק ומרגש ביותר עבורי. היות והמנהלת באמת פעלה ממקום של רצון אמיתי לשינוי פדגוגיה ומבנה גם יחד. ועלכן הייתה קשובה ומוכנה לתהליך בכל רמח אבריה. זה לא מובן מאיליו שבמקום בו היא נמצאת (גילה, מעמדה, תפקידה…) היא מוכנה ופתוחה לקבלת ביקורות בשיח פתוח ומכיל עם המון אהבה.  בעיני הדבר מרגש אף יותר כי מעבר לתהליך האמיתי שחוללנו, הרגשתי כי באמת עשיתי משהו טוב עבור הילדות המגיעות ממקום מאוד דל בכל הרבדים. וכי בית הספר הוא מקום מכיל ובטוח, העוטף אותן ומהווה להן מקפצה לעתיד טוב יותר.

התאמת מבנה לצרכים
התאמת המבנה לצרכים, צילום: שי אפשטיין

יצירת עולם חדש ובטוח עבור תלמידות בית הספר

בסיומו של הפרויקט ישבתי לשיחה אינטימית אחת על אחת, המנהלת ואנוכי, דיברנו על כל הסוגיות הרגישות והעדינות הנמצאות בין כל הצרכים הרשמיים. שיחה אינטימית שאגב התאפשרה רק כתוצאה מחיבור אמיתי נטול מנירות וסיסמאות. המנהלת העלתה בפני את המורכבות של זיקת בית הספר לשכונה, לקהילה. שכונת אבו טור היא לא שכונה קלה, שכונה סוציואקונומית נמוכה. חברה שמרנית, המשמרת בתוכה ערכים פטריארכליים, מסורת ודת. במציאות כזו, מקומן וכוחן של הנשים, נמצא בתחתית הסולם.

תפקידה של האישה מסומן וידוע מראש. נדהמתי לשמוע למשל שישנן בנות קטנות המגיעות עם חיג'אב לבית הספר וחוששות להורידו, גם כשידוע שבבית הספר יש רק דמויות נשיות. עד כדי כך הדבר חמור מבחינתן, שזהו טאבו מוחלט, עליו יכולות להיענש בביתן בצורה חמורה. לנוכח זה, סיפרה לי המנהלת כי הופעתה החילונית, נטולת כיסוי הראש, נראית זרה לחלוטין בנוף המוכר שם. במילים אחרות הקהילה מעדיפה הייתה לראות אותה עטויה בכיסוי ראש. אולם המנהלת נשארת איתנה בהופעתה החילונית, על אף המורכבות שבעניין. דבר המעיד וזוקף לזכותה את היותה דמות מעוררת השראה, בעלת אג'נדה משלה, שאינה נכנעת לתכתיבי המסורת והדת.

עיצוב מרחבי למידה בבית ספר אל-תורי בירושלים

בית הספר מאוד מעורב בחיי הקהילה, פתוח לרווחה לקבל את ההורים ומזמין אותם לפעילויות השונות. אולם יחד עם זאת, המנהלת ערה לבעייתיות ולמרוכבות שבהתנגשות ערכי הדת והקדמה, ועל כן היא בחרה ברוב חכמתה שמעורבות הקהילה בחיי בית הספר, תהיה בצורה מבוקרת וזהירה ותחת שליטתה.

עיצוב פינות עבודה בית הספר

בית הספר הוא אחד הגורמים היחידים הדואגים להכנת הבנות למאה ה-21

מעבר להיותה חברה שמרנית דתית, ניכרים בה פערים תהומיים ביחס לטכנולוגה וקדמה. אלו באים לידי ביטוי בתשתית אינטרנטית לקויה ובחוסר השכלה טכנולוגית. כך שגם אם יחולקו לבתי התלמידות מחשבים, לא תהיה בזה שום תועלת מאחר והבית לא יודע לתמוך בזה ברמה הכי בסיסית.

באופן עקרוני, נראה כי הבית לא יכול להכיל את הקדמה מאחר והערכים עליו הוא מושתת נוגדים את ערכי הקדמה והטכנולוגיה. הבית לעיתים יכול להוות בעיה היות ואינו תומך בלמידה, משום הפערים ההשכלתיים שיש להורים. במובן מסוים, הצוות החינוכי הבין כי חובתו של בית הספר לדאוג לתלמידותיו פשוט כי אין מישהו אחר שיעשה זאת.  על כן, בית הספר מהווה מסגרת תומכת ועוטפת על כל הרבדים הן עבור התלמידות והן עבור הבית עצמו. הוא דואג לטפח ולהשלים את כל הפערים איתם מגיעות התלמידות מהבית. בעדינות ובמלוא הכבוד והרגישות, בית הספר שם לעצמו מטרה, לחנך את תלמידותיו לזהות אישית, ללומדת סקרנית, עצמאית השואלת שאלות ושאינה מקבלת את הדברים כמובן מאיליהם, בוודאי שבהקשר לימודיים, אך אט אט הדברים מחלחלים גם למעגלים רחבים יותר והמטרה כי התלמידות יצאו לחיים עם שאיפות, אג'נדה משלהן וזהות אישית מגובשת".

מרחבים ורסטילים
מרחב ורסטילי גמיש. צילום: שי אפשטיין

שיפוץ בית הספר כלל את קומת הכניסה ושלוש כיתות הלימוד. היה זה שיפוץ יסודי שטיפל קודם כל בתשתיות ובהזנחת המבנה ולאחר מכן בהתאמתו לפדגוגייה מותאמת למציאות העכשווית.

שולחנות לימוד מתקדמים
עיצוב מרחבי למידה בבית הספר צילום: שי אפשטיין

תכנון המבנה והכיתות נוצר מתוך הבנה כי עיסוק בפדגוגיות חדשניות מצריך התאמה וקשר למבנה בו הם מתקיימות. כלומר קיומה של פדגוגיה חדשנית מתאפשרת בסביבה התומכת בכך.

בתכנון המבנה והכיתות נלקחו בחשבון הפרמטרים הבאים:

  1. סביבה המאפשרת חופש ותנועה במרחב למידה פורצת גבולות הכיתה
  2. סביבה המאפשרת למידה עצמאית
  3. מרחבים ורסטיליים גמישים
  4. סביבה מאפשרת קהילות למידה
  5. סביבה נעימה המשרה ביטחון וחמימות עבור התלמידות
  6. שפה ויזואלית המקשרת בין כיתות הלימוד לבין השטח הציבורי ומטשטשת את הגבולות ביניהם.
מדרגות בית ספר
מדרגות בית הספר. צילום: שי אפשטיין
עיצוב מרחבי למידה בבית ספר אל-תורי בירושלים
מדרגות בית הספר לפני השיפוץ

יצירת קשר

מאמרים קשורים:

חדשנות בחינוך

טיפים לעיצוב ספרייה

ספרייה  – בואו נחשוב על זה רגע. פעם, כשהיינו ילדים, היינו מגיעים לספרייה העירונית, למטרה אחת בלבד: קריאת ספרים. עיצוב הספרייה הסתכם במדפים עמוסי ספרים,

לקרא עוד »
דילוג לתוכן