fbpx

השפעת הקרונה על עיצוב פנים משרדים

ברור לנו כי הקורונה כאן, ומן הסתם אנו חיים לצידה. או נלמד לעשות זאת בעתיד. בכל אופן בכל הנוגע לקורונה, אנו נמצאים בשלבים של ניסוי וטעייה. שיח עם משרדי אדריכלים גדולים בתחום עיצוב פנים משרדים מעלה לדיון נקודות מעניינות בהתייחסות לתכנון סביבת העבודה בהשפעת הקורונה.

אחת המסקנות המשמעותיות היא שאין אנו באמת יודעים מה יהיה. ישנו המון בלבול וחוסר וודאות בעקבות הקורונה, לגבי העתיד הקרוב והרחוק ולגבי ההתנהלות שלנו בכל המישורים. חוסר הוודאות מוליד בעצם שתי גישות התייחסות שונות, ובמידה מסוימת אף הפוכות זו לזו, בבואנו להתייחס לסוגיית עיצוב פנים משרדים.

עיצוב פנים משרדים
עיצוב פנים פנים. צילום: דקל אבו

הולכים אחורה או צועדים קדימה

גישה ראשונה – טוענת כי הקורונה בסופו של דבר תעלם. בין אם מחר או בין אם עוד שנה. לכן, אלו התומכים בגישה זו, מאמינים כי  הדברים יחזרו לקדמותם. כלומר סביבת העבודה לה היינו רגילים תחזור כפי שהיא בצורה המוכרת לנו. אנו נחזור  למשרד אותו אנו מכירים מלפני הקורנה, לשעות העבודה הרגילות, לסדר הפעולות והמפגשים עם העובדים. בבסיס גישה זו העיקרון כי האדם הוא יצור חברותי, ואינו יכול להתקיים ללא הקשרים האנושיים, על כן תכנון המשרדים ועיצוב פנים משרדים ימשיכ את מגמתם מבלי להתייחס לקורונה.

גישה שנייה- טוענת כי הקורנה שינתה סדרי חיים לתמיד. לכן אלו התומכים בגישה זו, מאמינים כי המשרד כפי שהיינו רגילים אליו, כבר אינו יכול להתקיים עוד. אנו נראה יותר ויותר חברות הנפרדות מבנייני המשרדים, ומתוות סדר ארגוני חדש של עבודה מהבית. בבסיס גישה זו עיקרון היעילות והתפוקה אינה נמדדת במספר שעות אלא היא תוצר של איכות עבודה. איכות ולא כמות. כך יחסכו משאבים כספיים רבים והחברה תוכל להשקיע בכיוונים אחרים כמו בפיתוח של מוצרים חדשים לדוגמא.

תמיד יש אופציה שלישית

אולם כפי שאני רואה את הדברים, שתי הגישות הללו אינן מהוות את הבחירות היחידות, להתייחסות לעיצוב פנים משרדים. ובטח שאינן מהוות בחירות בגדר של שחור או לבן. לא כך ראוי להסתכל על הדברים, בעיני שתי הגישות מהוות שני קצוות שביניהן נמתח מנעד שלם של בחירות מותאמות, תלויי אישיות העובד ואיפיון החברה עצמה. הבחירות מהוות את המינונים של שילוב העבודה במשרד. בהחלט עולה הצורך לגיבוש פרוגרמה אישית וייחודית לכל ארגון וארגון, שיזהה את הצרכים, אופן פעולת הארגון, על מנת לגבש מתווה עבודה יעיל לצפי של שנים קדימה.

עיצוב פנים משרדים עידית אבו
בשפעת הקורונה על סביבת העבודה. צילום: דקל אבו

מה חשוב בעיצוב פנים משרדים

אז לפני שאנו בודקים מהם הצרכים ומהו המינון המדויק לנו, כדאי להתייחס לכמה נקודות משמעותיות המהוות את התשתית לבחירות שלנו.

  • האדם הוא יצור חברתי וזקוק לקשר האנושי כדי להתפתח ולצמוח. לניתוק החברתי השלכות קשות אשר פוגעות בבריאותו הנפשית של האדם. מצד שני, קיומה של חברה עסקית, קהילה, נדרשת לתרבות ארגונית על מנת לקיימה. דהיינו יש צורך בקשר פיזי בין האדם למקום עצמו, בקיום קשרים חברתיים, שיתופי פעולה להצמחת וגיבוש רעיון ומטרה עסקית. לכן בכל מינון שלא נבחר, כדאי להקפיד על מפגשי עבודה משותפים שאינם וירטואליים עם קולגות. .
  • מקום העבודה שלנו הוא יותר מאשר משרד אליו אנו באים למלא את שעות העבודה. הולכת ומתגבשת ההבנה כי עצם היות האדם יצור אנושי המבלה שעות רבות בעבודתו, מדגישה את הצורך לדאוג ל- WELLBEING דהיינו לרווחה הנפשית של האדם, לצרכים הנפשיים בין אם אלו תחביבים, פאן, ספורט, בריאות, תזונה. לכן מטרתו של התכנון ועיצוב מקום העבודה בין היתר לענות על צרכים אלו. לדוגמא תכנון אזור שיתופי למטבח והפסקות אוכל, חדרים שיתופיים המציעים אתנחתא בין אם באמצעות אזורי ישיבה למנוחה או חדרי משחק ופאן.

הצורך שלנו בקשר בינאישי הוא זה שיחזיר את העובדים למשרדים אבל בגרסה מחודשת ויעילה יותר.

  • התאמת המבנה הפיזי של מקום העבודה לצרכי העובדים ביחס להשלכות הקורונה – בדגש על מניעת הצפיפות. לדוגמא חדרי צוות מרווחים למספר מצומצם של אנשים, יותר ויותר אזורים שיתופיים, המציעים התכנסויות מרווחות ומגוונות של אנשים – COWORKING. שילוב אזורים שיתופיים פתוחים לישיבה א-פורמאלית, המציעים אוויר צח, מערכות סינון אויר והיגיינה.
  • זום – אף על פי שמפגשי המסך הוירטואליים אינם יכולים להחליף את הקשר האנושי, ישנם יתרונות רבים שכדאי לנצלם. למשל קיום מפגשים בכל זמן מכל מקום, חיסכון של זמן הגעה למשרד. מייעל פגישות. קיומן של פגישות עם אנשי מקצוע רבים ומומחים בגישור על המרחק הגיאוגרפי, ללא בזבוז זמן הגעה. לכן שימוש מבוקר וחכם באפילקיצייה כזאת לא רק שתתמוך בתהליך העבודה אלא תייעל ותמקסם אותו.
  • עבודה מהבית – מצריכה חשיבה מחודשת על סביבת העבודה. דהיינו דרישה לסביבת עבודה מותאמת ונוחה מהבית לכן כאשר נארגן את סביבת העבודה הביתית נדאג לנגרות איחסון, לריהוט המותאם ארגומטרי, תאורה מותאמת לנוחיתו של המשתמש.

כתבה: עידית אבו, מעצבת פנים ומרחבי למידה ועבודה

יצירת קשר

מאמרים קשורים:

חדשנות בחינוך

טיפים לעיצוב ספרייה

ספרייה  – בואו נחשוב על זה רגע. פעם, כשהיינו ילדים, היינו מגיעים לספרייה העירונית, למטרה אחת בלבד: קריאת ספרים. עיצוב הספרייה הסתכם במדפים עמוסי ספרים,

לקרא עוד »
דילוג לתוכן