fbpx

עיצוב קירות כחלק משפה עיצובית

המרחב בו אנו חיים מתנהג כטקסט חזותי תלת מימדי, בעל מסרים שאינם מילוליים (כהן, בן פשט, & ברקוביץ', 2006). וכאשר אנו אומרים מרחב, אנו מתכוונים לרצפה, קירות, תקרה וכל מה שנמצא ביניהם. על כן, עיצוב קירות המרחב הם בעלי משמעות גדולה מאוד, ביצירת השפה העיצובית הכללית ובמסרים או בתחושות שאנו רוצים לייצר ולבטא.

בין אם מדובר בעיצוב קירות הבית, המשרד, בית הספר, חלל ציבורי או חלל פרטי. עלינו להתייחס לזה כאל טקסט בעל מסרים גלויים יותר וגלויים פחות. טקסט בעל מסרים הפועלים על הרגש, נפש, מצב הרוח ואפילו על אופן התנועה וההתנהגות שלנו במרחב.

ובדיוק כפי שאנו מוצפים בידע, כך אנו מוצפים בעולם של חומרים ואפשרויות. מנעד החומרים בהם נוכל להשתמש הוא כה רחב, החל מבחירת צבע לקיר ושימוש בקומפוזיציות מעניינות בצבע וטקסטורה, טפטים אותם ניתן לבחור מתוך קטלוג או לעצב באופן אישי, מדבקות, שבלונות, חיתוכי פי וי סי. אלו יוסיפו צבע ועניין אך עדיין ישמרו על הקיר שטוח ודו מימד.

איך אנחנו רוצים את הקירות שלונו?

הטיפול בקירות יכול להיות בחומרים אשר יקנו לקירות נפח ובעצם יהפכו את הקירות שלנו יכולים בקלות ליצירה בפני עצמה המקבלת עומק. לדוגמא שימוש באריחי אבן למיניהם, בריקים, אריחי בטון, גדולים קטנים, פלטות אבן טבעית או חומרים מעובדים לדוגמא קוריאן או למינם, דקטון, גרניט פורצלן, ציפויי אבן דקים, מתכות כאריחים או פלטות שונות, מרוקעות או שטוחות, אריחי עצים, שעם, במבוק ומה לא. רק דמיינו מה ניתן לעשות.

האמת היא שהיצע החומרים ואפשרויות המשחק בהם הוא אינסופי. בין אם אלו חומרים שאנו מכירים כבר מימים ימימה ובין אם אלו חומרים חדשים, פרי המצאה טכנולוגית חדשה של הזמן האחרון.

אז מהו החומר שאיתו נעבוד? כיצד נבחר מבין עושר החומרים הקיים?

כיצד נדע מה הכי מתאים לנו? אז לשם כך בעצם עלינו לעשות כמה דברים: בראש ובראשונה כדאי שנבדוק מהו המסר אותו אנו רוצים בעיצוב הקירות. מהו הרגש אותו אנו רוצים לבטא? האם זהו מרחב למנוחה או לפעולה אנרגטית? האם זהו מרחב לימודי? סביבת עבודה או מרחב שהייה ביתי. האם זהו מרחב ציבורי בו האדם מגיע לביקור קצר? או שזהו מרחב פרטי, יומיומי אליו מגיע האדם באופן קבוע? מהם הצבעים שנרצה לשלב? ברגע שנבין מהם הצרכים של אותו מרחב, ומהם המסרים בהתאם לכך שהקירות צריכים להעביר, נוכל להתחיל לגבש את השפה עיצובית הכוללת את הצבעים ואת החומרים. את המינון הנכון בשילוב החומרים השונים.

לאחר שהבנו מהם המסרים, בין אם רגשיים, ובין אם מילוליים, נתחיל לבדוק מהם החומרים שיכולים לעבוד לנו בעיצוב הקירות. לשם כך כדאי לעשות שתי פעולות. האחת אני אוהבת לקרוא לה שוטטות. פשוט להכיר עוד ועוד אנשי מקצוע ספקים, בתי מלאכה. השוטטות ברגליים, והכרות החומר דרך הידיים הרבה יותר מעשירה מרק לקרוא על החומר. פעולה שנייה שעלינו לעשות היא בדיקת מתיחת גבולות החומר. כוונתי היא להבין למה אותו חומר מסוגל, מה ניתן לעשות עם החומר? מהן תכונותיו? כיצד הכי נכון ליישם אותו? מהם התנאים הנדרשים ליישום? כיצד עלי להכין את הקיר להנחת החומר.

קירות מעוצבים, עידית אבו
קירות מעוצבים, צילום: דקל אבו
קירות מעוצבים,
קירות מעוצבים, צילום: דקל אבו

המרחב הציבורי בבית הספר יכול לשמש כמרחב ויזואלי חושב ומשמעותי

מרחב ציבורי בבית הספר המשמש כמרחב מוזיאלי, בו עיצוב הקירות הופך אותם לקירות פעילים, בעלי מידע ופעילויות. בקירות נעשה שימוש במדבקת ויניל עם למינציה המכסה את הקירות מרצפה עד תקרה. המדבקה עוצבה באופן אישי באמצעות  גרפיקה המשלבת בצורה מדוייקת את כל פלטת הצבעים שנבחרו ואת כל מידעי התוכן והפעילויות. שימוש במדבקות ויניל באיכות גבוהה בכיסוי למינציה הוא פיתרון יעיל לכיסוי והעלמת החרסינה המלווה את קירות בית הספר. אני ממליצה להשתמש בפרופיל זוית לסיום הדבקת המדבקה, על מנת שלא יחל קילוף בצדדים.

מרחב ציבורי בבית הספר המשמש את מבואת הכניסה. עיצוב הקירות הוא בעצם ביטוי לחזון ולתפישה החינוכית של בית הספר. מסרים כמו בית, רבדים, קהילה, ושיתוף באו לידי ביטוי בחומר ובצורה. השימוש שנעשה כאן הוא במגוון של סוגי עצים שהונחו בחיתוך C.N.C  כשכבה על שבכה והפכו את הקיר ליצירה שהיא תלת מימד. שימוש בפלטות עץ בחיתוך צורני הוא פיתרון זול ויעיל לכיסוי הקיר הקיים ולביטוי הרעיון שלנו. שימוש באלמנטים המזמינים את התלמידים לפעולה על הקיר, קושר את הקיר והחזון לתלמידים.

עיצוב קירות כחלק משפה עיצובית
עיצוב קירות גם בבית, צילום דקל אבו

מרחב ביתי – אזור המדרגות היורד לחדר העבודה. עיצוב הקירות עונה על שני צרכים. האחד הוא בגדר יצירה אמנותית הנתלית על הקיר והשני הוא ביטוי לייחודיות ואופן העבודה של המעצבת. נעשה כאן שימוש בגלגלי כביסה שצבענו וקדחנו בנקודות שונות על הקיר. ביניהם מתחנו חוט ברזל שיורד על מעל שולחן העבודה והופך ללוח מודעות. על כל הנקודות פוזרו מילים המבטאות ערכים התואמים למעצבת. שימוש בחומרים זמינים ופשוטים עם קצת מעוף, יכול לעשות פלאים ובעלות מינימלית לגמרי.

עיצוב קירות
עיצוב קירות, צילום דקל אבו

עיצוב קירות במרחב הביתי

מרחב ביתי – קיר הסלון שכוסה באריחי אבן צפחה מדוקקים. כתואמים את השפה העיצובית ומהווים חלק מפלטת המבעים והחומרים. שימוש באריחי אבן מדוקקים הוא פיתרון נוח ליישום. באופן מהיר אנו יכולים לחפות קירות באריחי אבן שונים, בין אם בטון, צפחה או כל אבן אחרת ולשוות לקיר מראה אמיתי של אותה אבן שבחרנו.

המרחב בו אנו חיים מתנהג כטקסט חזותי תלת מימדי, בעל מסרים שאינם מילוליים (כהן, בן פשט, & ברקוביץ', 2006). וכאשר אנו אומרים מרחב, אנו מתכוונים לרצפה, קירות, תקרה וכל מה שנמצא ביניהם. על כן לעיצוב קירות המרחב משמעות גדולה מאוד, ביצירת השפה העיצובית הכללית ובמסרים או בתחושות שאנו רוצים לייצר ולבטא.

בין אם מדובר בעיצוב קירות הבית, המשרד, בית הספר, חלל ציבורי או חלל פרטי. עלינו להתייחס לזה כאל טקסט בעל מסרים גלויים יותר וגלויים פחות. טקסט בעל מסרים הפועלים על הרגש, נפש, מצב הרוח ואפילו על אופן התנועה וההתנהגות שלנו במרחב.

ובדיוק כפי שאנו מוצפים בידע, כך אנו מוצפים בעולם של חומרים ואפשרויות. מנעד החומרים בהם נוכל להשתמש הוא כה רחב, החל מבחירת גוונים לצבעי קיר ושימוש בקומפוזיציות מעניינות בצבע וטקסטורה, טפטים אותם ניתן לבחור מתוך קטלוג או לעצב באופן אישי, מדבקות, שבלונות, חיתוכי פי וי סי. אלו יוסיפו צבע ועניין אך עדיין ישמרו על הקיר שטוח ודו מימד. הטיפטל בקירות יכול להיות בחומרים אשר יקנו לקירות נפח ובעצם יהפכו את הקירות שלנו יכולים בקלות ליצירה בפני עצמה המקבלת עומק. לדוגמא שימוש באריחי אבן למיניהם, בריקים, אריחי בטון, גדולים קטנים, פלטות אבן טבעית או חומרים מעובדים לדוגמא קוריאן או למינם, דקטון, גרניט פורצלן, ציפויי אבן דקים, מתכות כאריחים או פלטות שונות, מרוקעות או שטוחות, אריחי עצים, שעם, במבוק ומה לא. רק דמיינו מה ניתן לעשות.

אין גבול ליצירה שניתן לבטא על קירות

האמת היא שהיצע החומרים ואפשרויות המשחק בהם הוא אינסופי. בין אם אלו חומרים שאנו מכירים כבר מימים ימימה ובין אם אלו חומרים חדשים, פרי המצאה טכנולוגית חדשה של הזמן האחרון.  אז מהו החומר שאיתו נעבוד? כיצד נבחר מבין עושר החומרים הקיים? כיצד נדע מה הכי מתאים לנו? אז לשם כך בעצם עלינו לעשות כמה דברים: בראש ובראשונה כדאי שנבדוק מהו המסר אותו אנו רוצים בעיצוב הקירות. מהו הרגש אותו אנו רוצים לבטא? האם זהו מרחב למנוחה או לפעולה אנרגטית? האם זהו מרחב לימודי? סביבת עבודה או מרחב שהייה ביתי. האם זהו מרחב ציבורי בו האדם מגיע לביקור קצר? או שזהו מרחב פרטי, יומיומי אליו מגיע האדם באופן קבוע? מהם הצבעים שנרצה לשלב? ברגע שנבין מהם הצרכים של אותו מרחב, ומהם המסרים בהתאם לכך שהקירות צריכים להעביר, נוכל להתחיל לגבש את השפה עיצובית הכוללת את הצבעים ואת החומרים. את המינון הנכון בשילוב החומרים השונים.

לאחר שהבנו מהם המסרים, בין אם רגשיים, ובין אם מילוליים, נתחיל לבדוק מהם החומרים שיכולים לעבוד לנו בעיצוב הקירות. לשם כך כדאי לעשות שתי פעולות. האחת אני אוהבת לקרוא לה שוטטות. פשוט להכיר עוד ועוד אנשי מקצוע ספקים, בתי מלאכה. השוטטות ברגליים, והכרות החומר דרך הידיים הרבה יותר מעשירה מרק לקרוא על החומר. פעולה שנייה שעלינו לעשות היא בדיקת מתיחת גבולות החומר. כוונתי היא להבין למה אותו חומר מסוגל, מה ניתן לעשות עם החומר? מהן תכונותיו? כיצד הכי נכון ליישם אותו? מהם התנאים הנדרשים ליישום? כיצד עלי להכין את הקיר להנחת החומר.

אני רוצה להציג כמה דוגמאות של לעיצוב קירות, המשלבות חומרים ומסרים שונים.

קירות מעוצבים
קירות מעוצבים, צילום: דקל אבו

מרחב ציבורי בבית הספר המשמש כמרחב מוזיאלי, בו עיצוב הקירות הופך אותם לקירות פעילים, בעלי מידע ופעילויות. בקירות נעשה שימוש במדבקת ויניל עם למינציה המכסה את הקירות מרצפה עד תקרה. המדבקה עוצבה באופן אישי באמצעות  גרפיקה המשלבת בצורה מדוייקת את כל פלטת הצבעים שנבחרו ואת כל מידעי התוכן והפעילויות. שימוש במדבקות ויניל באיכות גבוהה בכיסוי למינציה הוא פיתרון יעיל לכיסוי והעלמת החרסינה המלווה את קירות בית הספר. אני ממליצה להשתמש בפרופיל זוית לסיום הדבקת המדבקה, על מנת שלא יחל קילוף בצדדים.

קירות מעוצבים בבית הספר משקפים את התפישה החינוכית

מרחב ציבורי בבית הספר המשמש את מבואת הכניסה. עיצוב הקירות הוא בעצם ביטוי לחזון ולתפישה החינוכית של בית הספר. מסרים כמו בית, רבדים, קהילה, ושיתוף באו לידי ביטוי בחומר ובצורה. השימוש שנעשה כאן הוא במגוון של סוגי עצים שהונחו בחיתוך C.N.C  כשכבה על שבכה והפכו את הקיר ליצירה שהיא תלת מימד. שימוש בפלטות עץ בחיתוך צורני הוא פיתרון זול ויעיל לכיסוי הקיר הקיים ולביטוי הרעיון שלנו. שימוש באלמנטים המזמינים את התלמידים לפעולה על הקיר, קושר את הקיר והחזון לתלמידים.

עיצוב קירות
צילום דקל אבו

שימוש בחומרים פשוטים הופך קיר לאלמנט חשוב בבית

מרחב ביתי – אזור המדרגות היורד לחדר העבודה. עיצוב הקירות עונה על שני צרכים. האחד הוא בגדר יצירה אמנותית הנתלית על הקיר והשני הוא ביטוי לייחודיות ואופן העבודה של המעצבת. נעשה כאן שימוש בגלגלי כביסה שצבענו וקדחנו בנקודות שונות על הקיר. ביניהם מתחנו חוט ברזל שיורד על מעל שולחן העבודה והופך ללוח מודעות. על כל הנקודות פוזרו מילים המבטאות ערכים התואמים למעצבת. שימוש בחומרים זמינים ופשוטים עם קצת מעוף, יכול לעשות פלאים ובעלות מינימלית לגמרי.

עיצוב קירות
צילום דקל אבו

מרחב ביתי – קיר הסלון שכוסה באריחי אבן צפחה מדוקקים. כתואמים את השפה העיצובית ומהווים חלק מפלטת המבעים והחומרים. שימוש באריחי אבן מדוקקים הוא פיתרון נוח ליישום. באופן מהיר אנו יכולים לחפות קירות באריחי אבן שונים, בין אם בטון, צפחה או כל אבן אחרת ולשוות לקיר מראה אמיתי של אותה אבן שבחרנו.

יצירת קשר

מאמרים קשורים:

חדשנות בחינוך

טיפים לעיצוב ספרייה

ספרייה  – בואו נחשוב על זה רגע. פעם, כשהיינו ילדים, היינו מגיעים לספרייה העירונית, למטרה אחת בלבד: קריאת ספרים. עיצוב הספרייה הסתכם במדפים עמוסי ספרים,

לקרא עוד »
דילוג לתוכן