fbpx

קירות מעוצבים – פוסטרים במקום קירות, לא בבית ספרנו

קירות מעוצבים בבית, בבית הספר ובמשרד, כי פוסטרים במקום קירות, זה כבר לא שם המשחק. בין אם אנו מטפלים בעיצוב כיתה, עיצוב מסדרון, עיצוב סביבה לימודית או אפילו עיצוב משרד קטן, ישנה חשיבות רבה למשקל חווית המשתמש כשחקן מרכזי בחלל שיצרנו.

לא עוד משתמשים פאסיביים המגיעים למלא מטלות ברורות מראש ומוגבלות, אלא משתמשים אקטיביים המעורבים בהוויה הקולקטיבית, מבנים אותה תוך התערבות ונקיטת עמדה בכל רגע ומקום נתון. הבנה זו, מדגישה את תשומת הלב שאנו צריכים לתת לעיצוב הקירות במרחב בפרט, שכן  סוגיה זו מהווה מרכיב מהותי במימוש הפוטנציאל הטמון במרחב כמעודד את המשתמש לאקטיביות ומעורבות.

קירות מעוצבים
קירות מעוצבים בסביבה לימודית בשפה באנגלית. עיצוב: עידית אבו, צילום: דקל אבו

המשתמש הפסיבי הפך לאקטיבי

בעשרים השנים האחרונות, אנו עדים לשינוי הגישה בהתייחסות חווית המשתמש במרחב בו הוא נמצא. בין אם אלו תלמידים בבתי ספר ובין אם אלו עובדים במשרד, או אפילו מבקרים מזדמנים בתערוכות מרכזי מבקרים או מוזאוניים שונים. לכולם מכנה משותף, אנו מדברים על משתמשים פעילים, אינטראקטיביים, דינאמיים, המביעים את דעתם, נוקטים עמדה ומתערבים בחלל.

המשתמש הפאסיבי המוכר לנו כסממן התרבות המודרנית, שינה את מקומו למשתמש אקטיבי כסממן מובהק של התרבות הפוסטמודרנית, בה מנעד האמיתות הולך וגדל, ובהכרח קשור לידע המשתמש והשקפת עולמו. לא ארחיב על ההשוואה בין התרבות המודרנית לבין התרבות של ימינו, אך אדגיש כי למהפכה הדיגיטלית שכבשה את עולמנו הראליסטי והאינטרנטי גם יחד, השפעה ניכרת על היותנו משתמשים אינטראקטיביים בעצם בכל רגע נתון ובכל סיטואציה.

קירות מעוצבים הופכים את החלל לאינטרקטיבי

אז שנייה לפני שנדבר על קירות מעוצבים, כנגזרת של עקרונות פעולות המשתמש האינטראקטיבי במרחב, נעמוד על הבנת המונח אינטראקטיביות כמונח בסיסי ומכונן המאפיין את התרבות של ימינו. במונח אינטראקטיביות אנו מכוונים ליכולת של המערכת, (כלשהיא, אותה אנו מגדירים), לייצר דיאלוג פורה ומתמשך עם מפעיליה, כלומר המשתמשים. כמובן, שבהקשר למציאות של חיינו, האינטראקטיביות נקשרת באופן אינטואיטיבי, ישירות לטכנולוגיות הדיגיטליות המעודדות את הגולש להגיב לכל פעולה אינטרנטית, בין אם גלישה באינטרנט, הורדת רינגטון, הרחבת הידע וכו'. לגולש היכולת להשפיע על כיוון הדיון וליצור שיח עם גולשים אחרים בנושא.

קירות אינטראקטיבים כחלק מהשפה העיצובית - אל תורי
קירות אינטראקטיבים כחלק מהשפה העיצובית – אל תורי

בהקשר לכך, עיצוב קירות אינטראקטיביים צובר תאוצה יותר ויותר. החל מפעולות יומיומיות, בסיסיות כמו הזמנת תורים ושיח בסוגיות רלוונטיות באמצעות עמדות דיגיטליות הממוקמות כחלק מהקיר עצמו או בעמדות הנשענות על הקיר בקופות חולים למשל ועד לתערוכות אינטראקטיביות, בהן המשתמש משמש אף מושא פעיל בתערוכה, כמניע ומונע בתוך החוויה. בעיצוב קירות אינטראקטיביים הכוונה היא לקיר פעיל, המכיל אפקטים חזותיים ורב חושיים, המגיבים לתנועות המשתמש על שטח הפעילות המוגדר. זוהי בהחלט חוויה ייחודית ומעצימה כאשר הקיר האינטראקטיבי מהווה חלק מעיצוב שלם של מוצר תערוכה, אמנות, המפגישים את המשתמש עם החוויה החד פעמית, באופן ייחודי ומפתיע.

אולם כאשר אנו מדברים על מרחבים בהם המשתמשים שוהים במרחב באופן יומיומי, קירות אינטראקטיביים המשלבים מדיה דיגיטלית הוא מעשה שבעיני מצריך חשיבה יתירה. שכן עיצוב קירות אינטראקטיביים מצריך הכנת תשתית רחבה ומקצועית, המשלבת בתוכה השקעה כלכלית נרחבת  של טכנולוגיות דיגיטליות, הבניית התשתית באפליקציות ידע התומכות את הפעולה שהגדרנו ולבסוף תחזוקה של כל התשתית. זהו מצרך יקר מאוד מכל הבחינות, בדגש על ההיבט הכלכלי ועל משאב הזמן האנושי, מה שלא תואם את המערכת הבית ספרית.

קירות מעוצבים בבית הספר

שכן, נניח ולצורך העניין, הצלחנו לעצב קיר אינטראקטיבי במרחבי למידה או במסדרונות בית הספר, עם מיטב האפליקציות, עלינו לקחת בחשבון שהתלמידים נפגשים עם עיצוב הקיר האינטראקטיבי באופן יומיומי, עם אותן אפליקציות גנריות שלא בהכרח קשורות בזיקה ישירה לתכנית הלימודים הייחודית והמותאמת לקהל הבית ספרי. החשש הוא שעיצוב קיר אינטראקטיבי המשלב טכנולוגיות דיגיטליות, אינו יכול להחזיק לאורך זמן במסגרת היכולות של בית הספר.

אז, כאשר אנו רוצים לטפל בעיצוב הקירות, באופן המותאם ליכולות המוגבלות של בית הספר מחד, ומאידך באופן המותאם לאופיים האקטיבי והדינמי של המשתמשים, הרי שאנו צריכים לחשוב על אלטרנטיבות אחרות. תחילה, עלינו להבין שההתייחסות לעיצוב הקירות היא נגזרת של תכנית הלימודים הקונקרטית של קהל המשתמשים, בין אם זו קבוצה של מספר תלמידים בודדים, כיתה, שכבה או כלל בית הספר.

קירות מעוצבים
קירות מחיקים – מרחב אוקיינוס לפיד

עיצוב הקירות מותאם לתכנים שילמדו במרחב הלמידה.

עיצוב הקירות כדאי שיתמוך ברעיון הלימודי הנדון במרחב הכיתתי. מרגע שהבנו את המטרות הלימודיות המוגדרות בתכנית הלימודים הייחודית לקהל המשתמשים, קל יהיה לנו להתאים את עיצוב הקירות במרחבים הכיתתיים והציבריים כאחד. אלו יהיו קירות המעודדים לפעולות ולשיח מתמשך בין התלמידים לבין עצמם, בין התלמידים לבין הצוות החינוכי ובין קהלים שונים המזדמנים לבית הספר. ולא, לא צריך להמציא את הגלגל בפעולות המעודדות לאינטראקטיביות של התלמידים, קהל המשתמשים. הרשת מלאה ברעיונות החל מ- DIY  ועד למוצרי מדף קנויים או לכאלו המתוכננים כמוצר ייחודי מותאם אישית. אולם, על מנת לייחד את האפשרויות הללו, חשוב מאוד לייצר את הזיקה בינים לבין תכנית הלימודים הספציפית, בין אם יהיו אלו שאלות נושא מתחלפות המהוות חלק מעיצוב הקירות, או בין אם אלו משימות מכוונות איתן יצאו התלמידים למרחב.

קירות מעוצבים
מרחב תנועה אינטראקטיבי – יעקב כהן

אז בבואנו לטפל בעיצוב קירות כמה טיפים:

  1. זכרו שעיצוב הקירות מהווה חלק בלתי נפרד מתוך כל עיצוב המרחב. כלומר דאגו לייצר שפה עיצובית אחידה של צבע וצורה הקושרת את כל המרחב כולו ומייצרת קומפוזיציה מעניינת ונעימה לשהייה.
  2. זהו את הצרכים, את האתגרים הלימודיים הנגזרים מתוך תכנית הלימודים הייחודית לבית הספר. מרגע שזיהיתם את האתגר, קל יהיה להתאים את הקיר האינטראקטיבי שיענה על הצורך, בין אם זה לוחות מחיקים, קירות לגו, קירות מגנטים, או כל קיר המעודד לאינטראקציה מתמשכת עם התלמיד.
  3. לאחר שזיהיתם את מגוון האפשרויות לעיצוב הקירות האינטראקטיביים, אתם יכולים לחפש מוצרי מדף מוכנים המתאימים לכך, או לתכנן בעצמכם.
  4. זכרו, הקיר אינו פועל באופן עצמאי, על מנת לייצר חוויה מתמשכת, כדאי לשתול שאלות, משימות מרכזיות, כלליות המעודדות לפעולה של התלמידים בהקשר לתכנית הלימודים.

שיתוף רעיונות אישיים

יצירת קשר

מאמרים קשורים:

דילוג לתוכן