fbpx

שילוב צבעים – כיצד מוסיפים צבע לחיים?

כיצד מוספים צבע לחיים בעזרת שילוב צבעים? הצבעים מהווים חלק בלתי נפרד מחיינו, הם עוטפים אותנו מכל הכיוונים ובכל ההיבטים. קיומם נתון לנו עוד משחר ההיסטוריה. ובעצם כבר בימים קדומים, עוד לפני הולדת הסטיילינג הארכיטקטורה ועיצוב הפנים, אנו עדים לשילוב צבעים, בין אם בצורה מכוונת ובין  אם פחות.

שימוש הצבעים בהיסטוריה.

עדויות ראשונות לשימוש בצבע, אנו יכולים לראות בעבודותיהם הפרהיסטוריות של אנשי המערות כמו במערות אל טאמירה שבספרד. אמנם הציורים היו רחוקים מלהיות פריט אמנות  אקססוריז התלוי על הקיר להנאתם של דיירי הבית, אך כבר בציורים אלו (שכמובן ממש לא היו אמנות אלא חלק מטקסי פולחן) נוכל לראות שילוב צבעים מובהק המגדיר משפחה של צבעים – צבעי האדמה. כמובן שאנשי המערות לא כיוונו מראש להעדפות אישיות של צבעי אדמה, אלא השתמשו במשאבים שהיו בסביבתם והם אלו שיצרו באופן  אוטומטי את משפחת צבעי האדמה. אגב גם בסיפור הבריאה נוכל לדבר כבר על חלוקה למשפחות צבעים ושילוב צבעים.

לדוגמא היום השני בו מבדיל אלוהים בין הרקיע לבין המים שמתחת לרקיע, מגדיר באופן בלתי מודע את משפחת הצבעים הקרים הכוללים את כל הכחולים במינונים כאלו ואחרים. השימוש המשמעותי פורץ הדרך בצבע הכחול, (אינדיגו) שיניח את היסודות לכל קיומה של התרבות המערבית, נעשה בציורי הקיר באמנות מצרים העתיקה. אמנם גם שם הציורים נעשו לשם מטרות פונקציונליות, אך זהו בהחלט ציון דרך מהותי, עת נעשה שימוש מושכל בצבע ובבחירת הצבעים. (בנוסף לגילוי המרעיש בשימוש בצבע הזהב). אגב הצבע הופק מחלזונות.

שימוש בצבע
הצבע עוזר למצב הרוח, צילום: דקל אבו

השפעת הצבע על מצב הרוח

מעבר לשימושי הצבע למטרות פונקציונליות בתרבויות עתיקות, אנו עדים לכוחו של הצבע כמשפיע על מצב הרוח ואף על התנהגות. "התקופה הכחולה"  לדוגמא, כפי שמוגדרת ביצירותיו של פיקאסו בהחלט מכוונת באופן ישיר לתיאור מצב רוחו בעקבות מקרה טראגי של חבר קרוב. אבל אם ננסה לעשות מיון גס של הצבעים נוכל לחלק אותם לשלוש משפחות עיקריות

משפחת הצבעים הקרים – אלו הם כל הצבעים המייצגים את המים ואת האזורים הקרירים: כחולים, ירוקים (ירוק בקבוק) טורקיזים, וסגולים. הם מייציגם את הרוגע והשלווה בדיוק כפי שאנו חשים בה עת אנו נחים למרגלות הנהר.

משפחת הצבעים החמים – אלו הם הצבעים המייצגים את החום והאש – אדומים, כתומים, צהובים וכל מה שביניהם. צבעים ממריצים ומעוררי אנרגיה, בדיוק כמו שהשמש מהווה את מקור האנרגיה והחיים.

משפחת הצבעים הנטראליים – אלו הם צבעי הרקע – לבנים, אפורים ומה שביניהם.

שילוב צבעים
כיצד נכון לשלב צבעים? צילום דקל אבו

צבעי יסוד וכל מה שביניהם.

כדי להגיע לשילוב צבעים מבוקר, מועדף, נכון… כדאי קודם להכיר שני מונחים בסיסיים. האחד הוא צבעי יסוד, המכוון לשלושה צבעי יסוד – אדום, צהוב, כחול. צבעים אלו אינם מתקבלים באמצעות ערבוב, אך בגדול הם אחראיים לכל הצבעים שאנו מכירים בכלל וגם אלו המופיעים במניפות הצבעים בארגז הכלים שלנו. המונח השני הוא צבעים משלימים או צבעי קונטרסט. כלומר שלושה צבעים המתקבלים באמצעות ערבוב שני צבעי יסוד. סגול המתקבל מערבוב של כחול ואדום. ירוק המתקבל מערבוב צהוב וכחול, וכתום המתקבל מערבוב של צהוב ואדום. אגב הלבן והשחור אינם נחשבים לצבעים, ביחס לצבעי היסוד, אך בהחלט נשתמש בהם לגוון: להבהיר או לחזק ולהכהות צבעים. חשוב מאוד להכיר את שני המונחים הללו, אם ברצוננו לדעת כיצד לייצר קונטרסט בחלל, או דווקא חלל מונוכרומטי.

עיצוב סביבת למידה עידית אבו
צילום: דקל אבו

בחירות ושילוב צבעים

לאורך ההיסטוריה ובתולדות האמנות בפרט, אנו עדים לחוקים מאוד ברורים, לבחירת הצבעים ושילובם בחלל. בתקופות מסויימות החוקים היו כה נוקשים עד כי אם האמן היה חורג מגבולות הצבע ואופן המריחה שהוגדרו, הדבר היה עלול לעלות לו אפילו בחייו. בוא נגיד שאם רם קולהאוס היה מבצע את יצירתו צביעת מבנה מוזיאון פראדה ההיסטורי בזהב, בתקופה שבה נבנה, אני לא בטוחה שהתוצאה הייתה מתקבלת באהדה רבה. גם היום נוכל לשמוע עצות כאלה ואחרות על השילובים הנכונים. יותר מכך, חברות הצבעים הענקיות בין אם פנטון, ובנג'מין מור האמריקאיות, ובין אם אלו חברות הצבעים המקומיות שלנו נירלט וטמבור, מציעות כל שנה את גוון השנה הנבחר משלהם, ושילובי צבעים תואמים את הגוון הנבחר, במטרה להוביל קו עיצובי שלם החל מעולם הטקסטיל ועד עולם הארכיטקטורה והעיצוב. כמובן שאין הגוון נבחר באופן אקראי, אלא הוא מושפע ממגמות פוליטיות, חברתיות המייצרות טרנדים שלמים. אך בעקבות פרסום גוון השנה, בהחלט נראה כפטריות אחר הגשם שילובי צבעים ועיצובים המוכתבים באמצעות האמת לאותה שנה.

עיצוב כיתה ללימודי אנגלית עידית אבו
שימוש בצבע בכיתת ללימודי בשפה האנגלית. צילום דקל אבו

הבחירה שלי

בעיני אין חוקיות לבחירת הצבעים, ואם תשאלו אותי, אני אוהבת הפתעות, לא אוהבת שגרתיות. והכי מפתיע אותי לפתוח את המניפה כך סתם, להצביע עם האצבע על הצבע שיוצא ומשם להתחיל את כל השילובים. אני מאוד אוהבת צבעים ויודעת למנן אותם בצורה מדוייקת להפליא. אני בהחלט חושבת שהדיוק מונע משתי סיבות עיקריות: האחת היא הבנת ההיסטוריה של הצבע על כל המגמות הפוליטיות והחברתיות תרבותיות והסיבה השנייה השני והלא פחות חשובה היא תעוזה והקשבה עצמית. לעשות שילובי צבעים מפתיעים שממש לא מתיישבים עם טרנד כזה או אחר.

מרחב למידה שילוב צבעים
מרחב למידה בנושא חתול תעלול, צילום: דקל אבו

אבל בכל זאת אציע כמה טיפים לבחירת הצבעים ולאופן שילובם בחלל

  1. כדאי להבין קודם האם אנו רוצים לייצר חלל קונטרסטי או מונו כרומטי. למשל שימוש בצבע הצהוב כרקע על הקיר והעמדת פריט נגרות סגול על הקיר תיצור תוצאה קונטרסטית, עליזה ואנרגטית. לעומת זאת שימוש בגוונים אפורים, נגיעות של לבן ושחור, ייצר חלל מונוכרומטי ורגוע.
  2. אפשר לבחור שילוב צבעים באמצעות השראה מהטבע. אני מאוד אוהבת לקחת צילום ולדגום ממנו את הצבעים. אגב גם פינטרסט מציע שרות זה. אם תקלידו את הצבעים איתם תרצו לעבוד, תקבלו מאגר שלם של תמונות ואת הצבעים שנדגמו מתוך התמונה, התואמים לבחירה שלכם.
  3. שימוש בדוגמאות צבע – לפני כל עבודה, גם אם כבר הגעתם לשילוב הצבעים המנצח מבחינתכם, כדאי לערוך דוגמאות צבע. זהו שרות שניתן לקבל מחברות הצבע. בוחרים את הצבעים מהמניפה ומקבלים אותם על A כך תוכלו באמת להתרשם מהצבעים כפי שיופיעו באמת על הקיר ותוכלו לדייק במקרה הצורך.
  4. תאורה- לתאורה הטבעית ותאורה בכלל משפיע מרכזי בהופעת הצבע. כדאי לדעת שכאשר אין מספיק תאורה טבעית בחלל, הצבע יתקבל ככהה יותר וישרה אוירה כבדה מכפי שהתכוונו. לכן אם בכל זאת בחרנו בגוון דומיננטי לחלל שאינו מקבל מספיק תאורה טבעית, כדי לדאוג להשלמת תאורה שנעשה באופן נקודתי ומבוקר להארת הצבע.
שילוב צבעים
צילום: דקל אבו

כתבה: עידית אבו, מעצבת פנים המתמחה בסביבות עבודה ולמידה

יצירת קשר

מאמרים קשורים:

חדשנות בחינוך

טיפים לעיצוב ספרייה

ספרייה  – בואו נחשוב על זה רגע. פעם, כשהיינו ילדים, היינו מגיעים לספרייה העירונית, למטרה אחת בלבד: קריאת ספרים. עיצוב הספרייה הסתכם במדפים עמוסי ספרים,

לקרא עוד »
דילוג לתוכן