fbpx

במבליק | עיצוב כיתת לימוד אבני חן, מודיעין

פרוייקט במבליק כיתת לימוד 50 מ"ר בית ספר יסודי אבני חן - מודיעין

מרחב למידה המאפשר למידה אחרת באמצעות קונספט חדר בריחה. פרויקט המשלב חיבור מדויק בין פדגוגיה ועיצוב.
הפרויקט נולד מתוך חזון משותף של מנהלת בית הספר לביני, לייצר מרחב למידה המאפשר למידה תוך תנועה וטיול במרחב. הכיתה נחצתה לשני מרחבים באמצעות קיר דומיננטי ומרהיב בצבעיו וצורותיו הטבועות בו. מרחב ראשון מיועד לעבודה קבוצתית ושיטוט במרחב ואילו המרחב השני, הקטן יותר מיועד למרחב שהייה שקטה, מחשבה, או אתנחתא.
חווית חדרי הבריחה, כפי שאנו מכירים, מאפשרת לקהל המשתמשים פיתרון חידות ובריחה ממספר חדרים, אותם הם רואים פעם ראשונה.

עיצוב כיתת לימוד עידית אבו
האתגר המרכזי בפרויקט "במבליק" היה כיצד להפוך חוויה חד פעמית של חדרי הבריחה המוכרים לחוויית למידה מגוונת ומתחדשת עבור התלמידים במרחב קבוע , בחדר אחד, שבסיסו אינו משתנה. כדי לפצח את האתגר, נעזרנו בשילוב של עקרונות פדגוגיים ועיצוביים: עיצוב המרחב כמאפשר חוויה ושהייה רב פעמית לקהל המשתמשים מבוסס על מודל לימודי לתכנים מתחלפים – מפות חשיבה. מודל זה מאפשר ניתוח נושא ויצירת תתי נושאים הנגזרים מהנושא באמצעות הסתעפויות ונקודות מפגש. מפות החשיבה מייצרות פלטפורמה באמצעותה יוצאים לטיול במרחב מרושת, לא לינארי. מפות החשיבה מאפשרות מסלולים שונים מגוונים וחדשים כל פעם מחדש במרחב כיתתי סטנדרטי וקבוע. הצוות החינוכי הוא זה שאחראי לבחירת הנושאים וניתוחם לכדי יצירת מארז שלם לפעולה. מודל עבודה כזה כולל את העקרונות עליהם מושתת חדר הבריחה: עבודת צוות, שיתוף פעולה לפתרון בעיה,יצירתיות, סיעור מוחות תוך שימוש בחמשת החושים. 2. המרחב הוא מרחב צבעוני, מרתק , חוויתי, מאפשר, מסקרן ומאתגר כאחד, ישנה שפה עיצובית הניבטת מן הקירות, הרצפה, הגרפיקה ופרטי הנגרות. פרטי הנגרות, לא שגרתיים בצורתם האמורפית ובצבעוניותם העזה. תכנון פרטי הנגרות האמרופיים התאפשר באמצעות שרטוט ראשוני חופשי, ידני על דף סקיצה. פרטי הנגרות כוללים איחסון בצורות שונות כמו תלייה, מידוף, ומשלבים בתוכם פתחי הצצה וצפייה. חיפוי כל אלו מייצרים סקרנות לשיטוב במרחב. דגש על טכנולוגיית העיצוב – הפרויקט מבוסס על צורות אמורפיות. כמי שכלי העבודה הראשי שלה הוא העיפרון ודף הסקיצה, נעזרתי רבות שרטוט חופשי, לסקיצה כללית ורישום הרעיון העקרוני של החדר, רישום ידני ראשוני של פרטי הנגרות, שרטוט חורי ההצצה על הקיר במהלך הבנייה, ושרטוט בועות הצבע על הרצפה במהלך ההתקנה. הטבעת חותם אישי בפרויקט – אני תמיד ניגשת למשימת עיצוב הסביבה הלימודית מתוך הדיאלוג עם הילדה שבי. בכל פעם אני מתחברת לזיכרון ילדות ספציפי שמהווה מקור השראה ועוזר לי לחוות מחדש את נקודת המבט והצרכים של הילדים, ולזהות את המרכיבים שיבנו חוויה משמעותית עבורם. בפרוייקט זה היה זה ה"במבליק", שמו הירושלמי של ממתק אניס המוכר גם כליקריץ. ממתק מיוחד בטעמו הלא שגרתי, במרקמו ובצבעוניות העזה שלו . האווירה הצבעונית שהתחילה מזיכרון הבמבליק התפתחה לעולם של צורות אמורפיות לא אחידות שיוצרות תחושת פנטזיה ומנתקות את הילדים מהמרחב המוסדי והמוכר. הצורות האמורפיות נראות בפרטי הנגרות, שילוב כתמי צבע ברצפה, קיר טפט גדול שמחפה את הקיר ומדמה מפה טופוגרפית ומשלב בתוכו כתמי שעם לנעיצת תכנים, וקיר חוצץ עם חורי הצצה בצורות אמורפיות. כל אלו מחדדים את רעיון השיטוט במרחב, ומעצימים את חווית החיפוש אחר המשימות הבאות. המשתתפים מגלים בכל פעם דבר חדש שמוחבא בתוך אביזרי האיחסון ומוביל אותם לחידה/פיתרון הבאה.

פרוייקטים באותו נושא:

מכללה לחינוך

עיצוב ישן וחדש – טרקלין דוד ילין

עיצוב ישן חדש. חזית ביתית, חמה ומסבירת פנים, המציעה טיול בין מגוון סצנות אפשריות של פעילויות והיסטוריה, עבור קהל הסטודנטים והמשתמשים, מגדירים את אולם הטרקלין

קרא עוד »
דילוג לתוכן