fbpx

PVC לרצפה – הרצפה הופכת לסביבה לימודית

PVC לרצפה יכול להפוך את הרצפה ללסביבת למידה משמעותית. איך הופכים את הרצפה לסביבה לימודית באמצעות שימוש ב PVC?

PVC (פוליוויניל כלוריד) הוא חומר פולימרי שעובר עיבוד תעשייתי. אנו מכירים אותו כ PVC קשיח, המשמש לייצור צינורות לחקלאות, אינסטלציה, אביזרי חשמל ועוד,  וכ PVC רך, המשמש לייצור ריצופים גמישים, יריעות איטום, מפות שולחן, כיסויי למינציה ומוצרי פלסטיק רבים. ה PVC התגלה לפני כמאתיים שנה די במקרה, אך רק בתחילת המאה ה- 20, הצליחו להפוך אותו לחומר גלם יציב ועמיד הניתן לעצבו לחומרים ומוצרים שונים. PVC  המשלב בתוכו מגוון רחב של יתרונות קיבל תאוצה בשנים האחרונות כחומר ריצוף מעניין ונגיש במקומות מסחריים וציבוריים בכלל ובמוסדות חינוך כחלק מסביבות למידה בפרט.

קצת על PVC

  • יריעות ה PVC מגיעות בגלילים מטר רץ באורכים משתנים. ישנן בשוק חברות רבות המציעות PVC בצבעים ובטקסטורות רבות.
  • יישום- הנחת היריעות מצריכות משטח בסיס כדוגמת ריצוף סוג ב'. שכבת שפכטל מיוחדת לפילוס וסגירת פוגות. לאחר ייבוש שימוש בדבקים המיועדים לכך והנחת היריעות. חיבור היריעות נעשה על ידי הלחמה בשטח.
  • איכות החומר – ככל ששכבת המדרך תהיה עבה יותר כך המוצר הוא בעל מקדם שחיקה גבוה ואיכותי יותר. כמו כן, עדיפות לשימוש בחומר המיוצר כחומר ידידותי לסביבה העומד בקריטריונים לשמירה ואיכות הסביבה.

שיפוץ מבנים ציבוריים ומוסדות חינוך בפרט, בדגש על מרחבי למידה, נדרשים לפתרונות יצירתיים המותאמים לתקציב מחושב, לעיתים אף מוגבל מאוד. PVC מהווה פיתרון אידיאלי במקרים רבים. זהו פיתרון חסכוני יחסית המשלב בתוכו אפשרויות רבות של צבעים, טקסטורות ודוגמאות. כל אלו יכולים לתמוך ולהעשיר את סביבת הלמידה החדשנית אותה אנו מתכננים.

פעמים רבות, כאשר אני נקראת לשיפוץ מרחב, מבנה חינוכי המכיל סביבות לימודיות, אני נתקלת ברצפות הטרצו הישנות 20/20 30/30 או אריחים אחרים. אתגר המאלץ אותי להתמודד באופן יצירתי, עם המצב, היות ומצד אחד נדרש טיפול מהותי ברצפה ישנה ומצד שני, עלי להתחשב במסגרת תקציב נוקשה ומוגבלת. כאשר איננו יכולים להחליף את הרצפה הקיימת בסביבת הלמידה המתוכננת, מסיבות שונות אשר יהיו, עומדות בפנינו מספר אופציות לטיפול ברצפה הקיימת:

מחדשים את הרצפה – ליטוש, פרקט, מדבקות ואיך לא? PVC.

  1. ליטוש רצפת הטרצו – פעולה זאת מסירה שכבה עליונה וחושפת את יופיו של הטרצו, תוך טשטוש קווי הרובה וקבלת מראה של משטח אחיד. אולם שני פרמטרים שיש לקחת בחשבון: מחיר ובטיחות. פעולת הליטוש לעיתים אינה משתלת במסגרת התקציב, ומעבר כך, פעולת הליטוש גורמת למשטח הרצפה להיות חלק, עד כדי כך שאינה תעמוד בתקן הישראלי למניעת החלקה במקומות ציבוריים (R9)
  2. חיפוי בפרקט, בין אם זה פרקט למינציה ובין אם פרקט תלת שכבתי. בחירת החומר תעשה בהתאם לצרכים. אולם באופן עקרוני שימוש בחומר זה מגביל אותי ליצירת משטח שלם במראה עץ.
  3. שימוש במדבקות רצפה. בחירה בחומר זה אומנם פותחת בפנינו אופציות אינסופיות למראה הרצפה, שהרי בסופו של עניין תלוי הדבר בבחירת הגרפיקה שנעצב ומשם הוצאה לדפוס. אולם החיסרון הגדול בחומר זה הוא שהוא אינו עמיד לאורך ומחירו יקר ביחס לעמידותו.
  4. שימוש ביריעות PVC. זהו חומר אהוב עלי במיוחד. למרות שהוא קיים בשוק המון שנים, כחומר משעמם לחיפוי מבנים ציבוריים, תעשייתיים. בשנים האחרונות מנעד האפשרויות טקסטורות וצבעים שחומר זה מציע מאפשר לנו להרחיב את החלום התכנוני ולמתוח את גבולות החומר בצורה נהדרת. באמצעות החומר הזה, אנו יכולים להפוך את סביבת הלמידה לסביבת למידה מעשירה וחדשנית.

באופן אישי, מתוך גישה ידידותית לסביבה בכלל ולסביבת הלמידה בפרט ובכלל גישה מכבדת שבכללותה כלולים משאבי הטבע והילדים כאחד, חשוב להשתמש בחומר העומד בתקנים הגבוהים לסביבה ירוקה. אחת החברות המובילות בתחום החיפויים הגמישים למשל, היא חברת TARKKET השוויצרית ו GERFLOR  הצרפתית. חברות אלו מציעות חומרים באיכות גבוהה מאוד וחומר ידידותי העומד בתקנים הגבוהים לשמירה על סביבה ירוקה.

יתרונות PVC

  • חומר זול ביחס לאפשרויות אחרות וקבלת תוצאה מרשימה.
  • עמיד בפני מים ולחות, מבודד מפני זרם חשמלי, עמיד בפני חומרים אלכוהוליים חומצות ומלחים – מה שבעצם מאפשר לי לעבוד איתו בסביבות למידה מגוונות.

PVC לרצפה בסביבה לימודית

משהבנו  את תכונות החומר, אנו בעצם יכולים להתחיל לתכנן ולדמיין כל רעיון שעולה לנו לראש… ההבנה כי בעצם אפשר לעשות עם החומר פעולות נרחבות ולגייס אותו כחלק מהשפה העיצובית. היא מאפשרת לנו לייצר סביבות למידה חדשניות המתייחסות לרצפה כחלק מהותי ומשמעותי בכל הנוגע ללמידה.

  • PVC מגיע בטקסטורות וצבעים רבים, כך שאני יכולה להתאים למשל בין צבע הקיר שבחרתי לצבע הרצפה וכך ליצור סביבה שלמה המתייחסת לרצפה ולקירות כמכלול. אגב ניתן גם לחפות נגרות וקירות עם החומר…
  • PVC הוא החומר מאוד גמיש, מה שמאפשר לי שילוב צבעים, תוך חיתוכים המותאמים לתכנית הרצפה שתכננתי לי.
  • אני יכולה להגדיר שטחים, ללא מילים, אלא באמצעות סוגים שונים של PVC. מה שיפה הוא שהגדרת השטחים לא חייבת להיות על פי גריד קבוע וישר. כמובן, שהגדרת השטחים תעשה מתוך מענה לפעולה פדגוגית שאני מכוונת אליה בסביבת הלמידה חדשנית.
  • אני יכולה לייצר משחק לימודי על הרצפה, באמצעות חיתוכים ושילובי צבעים. אני באופן אישי, מאוד אוהבת לייצר משחק פתוח, כלומר כזה המזמין את הצוות ליצוק תכנים חדשים כל פעם מחדש, או לחילופין מאפשר את המשחק החופשי של התלמידים בסביבת הלמידה.
PVC לרצפה
סביבה לימודית התייחסות לרצפה. צילום: דקל אבו
PVC לרצפה
סביבה לימודית התייחסות לרצפה. צילום: דקל אבו
סביבה לימודית התייחסות לרצפה

  • אני יכולה לייצר משחק לימודי על הרצפה, באמצעות חיתוכים ושילובי צבעים. אני באופן אישי, מאוד אוהבת לייצר משחק פתוח. כזה המזמין את הצוות ליצוק תכנים חדשים כל פעם מחדש, או לחילופין מאפשר את המשחק החופשי של התלמידים בסביבת הלמידה.
PVC
צילום: דקל אבו
רצפה צבעונית

לסיכום, הבנת תכונות החומר, תוך שילוב זיקוק ודיוק השפה העיצובית, התואמת את הרעיון החינוכי שלשמו הוקמה הסביבה הלימודית. כך אני מאפשרת לי שימוש בחומר כחלק מהשפה העיצובית השלמה, ומעצמיה את הרעיונות החינוכיים המוטמעים בסביבת הלמידה.

כתבה: עידית אבו מעצבת מרחבי למידה

יצירת קשר

מאמרים קשורים:

חדשנות בחינוך

טיפים לעיצוב ספרייה

ספרייה  – בואו נחשוב על זה רגע. פעם, כשהיינו ילדים, היינו מגיעים לספרייה העירונית, למטרה אחת בלבד: קריאת ספרים. עיצוב הספרייה הסתכם במדפים עמוסי ספרים,

לקרא עוד »
דילוג לתוכן