fbpx

עיצוב מסדרון בית הספר – מה חשוב ומה לא לעשות

לפני שאדון בסוגיית עיצוב מסדרון בית הספר, כדאי שנכיר את המונח הזה, ומה מקורותיו. בית הספר כפי שאנו מכירים בנוי על פרוגרמות מוכרות, אשר באופן עקרוני מחלקות את החלל לשטחים ציבוריים ולכיתות לימוד. כאשר מסדרון בית ספר, מייצג ציר מעבר ממקום למקום.

ההיסטוריה של בתי הספר זורקת אותנו אל המאה ה 19- המהפכה התעשייתית, התקופה המודרנית. אשר בעיקרה תפקידה של החברה היה להכשיר את האדם, התלמיד כמגשים מטרות קולקטיביות. ביחס לזה הוגדר המבנה כמייצג את המטרות. דהיינו פרוגרמה המושתתת על כוח מידור ושיטור. ובעצם למסדרון אין שום משמעות של תוכן מלבד פיקוח ושליטה, עת עוברים התלמידים מחדר לחדר במקרה הטוב, או רצים בו ממקום למקום ומשמישים את המסדרון כמסלול ריצה.

 

למודים גם מחוץ לכיתה
מסדרון בבית ספר ענבלים במודיעין
עיצוב מסדרון בית ספר
עיצוב מסדרון בית ספר, משנה את הכללים. צילום: דקל אבו

מבנה בית הספר לא השתנה מהמאה ה-19

אף כי, אנו רחוקים כמאה שנים מימי המהפכה התעשייתית, עדיין אנו עדים לזהות עקרונית ברובה אחידה של בתי הספר, בחלוקה ארכיטקטונית המחלקת את המבנה לכיתות הלימוד ומסדרונות המובילים מכיתה לכיתה. מן הראוי לציין ולהדגיש כי פניה של מערכת החינוך לעתיד, לשינוי ולהתאמת המבנה והפדגוגיה לצרכים האמיתיים של התלמידים הנגזרים מהמציאות בה אנו חיים. דהיינו ממבנה ופדגוגיה המכתיבים אופני פעולה לינאריים למבנה ופדגוגיה המכתיבים אופני פעולה מסתעפים. אך יחד עם זאת עדיין, לצערי, יוכל כל אדם לזהות בקלות מבנה בית ספר.

עיצוב מסדרון בית ספר
צילום דקל אבו

מסדרון בית ספר

אם בעבר למסדרון בית ספר לא היה תפקיד מלבד ציר המעבר מכיתה לכיתה, שכן גם רוחבו המוגדר בתקן ,צר מכדי להפוך לסביבה שאינה מעבר בעיקרה. היום אנו יכולים לדבר על מסדרון בית ספר לא כעל ציר מעבר אלא כעל סביבה לימודית. יותר ויותר מתחזקת ההבנה, כי אם ברצוננו לחנך תלמידים כלומדים עצמאיים, היוזמים וחוקרים את פעולותיהם, תוך סקרנות וגילוי עניין מתמיד, עלינו להכשיר יותר ויותר אזורים שיתופיים המציעים הזדמנויות להתכנסויות ולמידה שאינה בכיתה. אך בין אם אנו מתכננים מבנה חדש ובין אם אנו משפצים מבנה ישן, ההתייחסות למסדרון בית ספר חייבת להשתנות. לא עוד אזור מעבר, כי אם סביבה לימודית המציעה מקומות עצירה והשתהות. מקומות התכנסות ללמידה או התבודדות ורגיעה.

עיצוב מסדרון בית ספר כסביבת עבודה
עיצוב מסדרון בית ספר כסביבת עבודה. צילום: דקל אבו

שימוש בקירות המסדרון והפיכתם לקירות פעילים, בין אם זה לוחות מגנטים, לוחות כתיבה ומשחק, תגרום לשהייה של התלמידים במקום ויצירת אינטראקציה לימודית. לשם כך כדאי לשלב לוחות שיהיו בגובה פרקטי עבור התלמידים.

טיפול ברצפת המסדרון והפיכתה למסלול משחקי תיתן משמעות נוספת למסדרון ותהפוך אותו למוקד עניין חיובי. כדי לטפל ברצפה ולייצר משחקים רצפתיים כדאי להשתמש בחומרים עמידים העומדים בתקנים כמו לינולאום. שימוש בחומר זה מאפשר חיתוכים צורניים מעניינים.

עיצוב מסדון בית ספר, עידית אבו
קירות מפעילים. צילום: דקל אבו

כתבה: עידית אבו, מעצבת פנים מרחבי עבודה ולמידה

יצירת קשר

מאמרים קשורים:

דילוג לתוכן