fbpx

שילובי צבעים – התאמות ובחירת צבעים

שילובי צבעים נכונים יכולים להפוך חלל משעמם לחלל יוצא דופן. כיצד נדייק את החלל לצרכים בעזרת שילוב צבעים מהו אותו עיצוב שמשאיר אותנו פעורי פה ובאותה נשימה, גורם לנו לחוש תחושת נינוחות מופלאה ורצון לשהות באותה נקודת צפייה?

עיצוב משובח הוא אוסף של פרמטרים, החל מתכנון פרוגרמה מדויקת המזהה את הצרכים ומותאמת להם, תרגום הפרוגרמה לתכנון מבני, בחירת חומרים איכותיים המשתלבים זה עם זה וכמובן יצירת זיקה והידוק השפה העיצובית באמצעות שילוב צבעים והתאמתם ליתר החומרים בחלל בצורה הרמונית.

אין ספק שכל הפרמטרים חשובים, והאמת היא שאין פרמטר אחד חשוב יותר מקודמו ולא זו בלבד, אלא ששילובם המוצלח של כל הפרמטרים יחד, הוא שיהפוך את העיצוב למעורר השראה. אך בכל אופן, בחרתי כאן, דווקא להתמקד בסוגיית שילוב הצבעים בחלל. אנו מזהים צבעים משחר ילדותנו, והאמת היא שהם קיימים בעולמנו עוד הרבה לפנינו. שילוב הצבעים נעשה באופן טבעי בטבע מבלי שנתערב כלל וכלל. לצבעים יש כוח השפעה אדיר בכל הרבדים, החל מהשפעות תרבותיות וכלה בהשפעות פיסיולוגיות על הגוף.

 

שילובי צבעים באל תורי
צבעוניות בבית ספר אל תורי
שילובי צבעים בבית ספר ענבלים
שילובי צבעים בבית ספר ענבלים.
שילובי צבעים – התאמות ובחירת צבעים
שילוב צבעים בבית

אבל אם תשאלו אותי, אני מתייחסת לצבע באופן אחר. אני מתייחסת אליו כאל חומר, חומר לכל דבר ועניין, בדיוק כיתר החומרים בהם אנו עושים שימוש: עץ, בטון, מתכות, פוליאסטר ומה לא. אנו חיים בעולם משתנה, בו הטכנולוגיות המתקדמות מאפשרות יצירתם של חומרים חדשים ומגוונים. בעולם כזה שמנעד האפשרויות בו, הוא כה גדול, והיופי כבר נקבע כי הוא  "בעיני המתבונן" הרי שאין אמת אחת ויציבה לגבי חוקיות שילוב הצבעים. אין שילוב צבעים נכון או לא נכון. ובכל זאת, העין תדע לזהות יצירת מופת של שילוב צבעים המביא לשקט והרמוניה, או מצד שני, תביא לבחילה איומה וחוסר שקט מכאיב. אז מהו הסוד, מהי הנוסחה, אם יש כזאת ליצירת שילוב צבעים מנצחת?

בעיני הנוסחה לשילוב צבעים מנצח נאחז בשני פרמטרים מרכזיים. האחד הוא תעוזה פנימית והשנייה היא השכלה אודות הצבע בראייה היסטורית רחבה. אישית אני בנאדם של צבע, אני מאמינה בחומר הזה כמחולל חיים, כמשנה הוויה. אני מאוד אוהבת לייצר שילוב צבעים, לאו  דווקא שמתיישבים עם טרנדים. במילים אחרות אני לא בנאדם של טרנדים. לא תמצאו אותי נוהרת אחרי צבע השנה, או מייצרת שטנצים שדומים יותר מידי לאחרים. לא שאיני חושבת שטרנדים לא יכולים לייצר שילובי צבעים נעימים. העניין הוא שחוסר תעוזה והליכה בגבולות הטרנדים המוכתבים לנו מלמעלה, יוצרת את הידוע מראש, שילובי צבעים "הגיוניים" מקובלים, שבנקודה מסוימת הופכים למשעממים שחוזרים על עצמם ובהכרח, משאירים את החותם האישי שלנו מחוץ לתמונה.

Luis barragam האדריכל המקסיקני מתייחס לכוחו של הצבע כמרכיב קריטי בהתהוותו של חלל. הוא עושה שימוש בצבע כשחקן ראשי ביצירות האדריכליות שלו, הצבע מהווה עבורו את אבני הבניין להוויית החלל בכלל. בצורה פנומנלית הוא פורש את הצבעים הנועזים על הקירות חוץ ופנים ומייצר קומפוזיציות נפלאות המשלבות בתוכן חומר צורה ואור. עבודותיו מעידות על תעוזה ועל חוקיות אישית שיצר, תקראו לזה חותם אישי. טענתו היא כי צבע מביא שלווה: "חובתו של האדריכל להפוך אותה (השלווה) לאורחת קבועה בבית, לא משנה כמה מפואר או צנוע הוא… לאורך כל עבודתי תמיד השתדלתי להשיג שלווה, אך צריך להיות על המשמר, לא להרוס אותה באמצעות לוח צבעים חסר הבחנה". חוסר ההבחנה, כפי שציין Luis barragam מקורו באי הידיעה, בשימוש שאינו מושכל בצבע הנובע מחוסר הבנה של הצבע ביריעה הרחבה שלו החולשת על היסטוריית הצבע, מגמות תרבותיות, חברתיות, פוליטיות וכמובן הבנת הצבע בממדים מדעיים לחלוטין. מאחר ובסופו של עניין הבורות היא זו הטומנת בחובה את ההרס העתיד להגיע של החלל במלואו. השימוש הפנומנלי של Luis barragam בצבע כחומר, מעידה על קיומה של חוקיות, אך לא חוקיות הכתובה או נאמנה לטרנד כזה או אחר. כי אם חוקיות המייצרת שילובי צבעים מושכלת המבוססת על ידע והבנת הצבע על כל רבדיו ועל בסיס זה פיתוח טעם וחותם אישי.

שילוב צבעים נועז של המעצבת הצרפתייה Claude cartier

Claude cartier  בעלת הסטודיו הצרפתי לעיצוב גם היא עושה שימוש נרחב בצבע באופן נועז ולא מתנצל, ומייצרת ביצירותיה שילובי צבעים וטקסטורות שאינן צפויות, מפתיעות המעוררות את כל החושים ומשלבות בתוכן ערב רב של חומרים: טקסטיל, עץ, מתכות ועוד. בעיצוב דירה בצרפת על ידי הסטודיו, ניתן להבחין בשימוש בצבע כחומר הבא לידי ביטוי באלמנטים שונים: ריהוט טקסטיל וקירות, כאשר מכלול האלמנטים גם יחד, יוצרים פריימים מושלמים הנאחזים בקומפוזיציה מדויקת ומדודה של צבע וצורה. שילובי הצבעים שנבחרו לדירה, נטולי מונוטוניות, נטולי מונוכרומטיות ומעידות על תעוזה ואפילו חוצפה ועדיין, הן גורמות למתבונן תחושה של חום והכלה, רצון להיות נוכח בחלל ולשהות בו עוד ועוד.

שילובי צבעים גם בחללים מסחריים

ואי אפשר להמשיך מבלי להזכיר ולשבח את המעצב הספרדי Jaime hayon. הוא נחשב לאחד המעצבים הצעירים של זמננו. הוא בוגר לימודי עיצוב תעשייתי במדריד ובפריז. הוא יוצר רב תחומי הנע בין קרמיקה לריהוט ואמנות. הוא ניחן ברגישות גבוהה לפרטים תוך שנעזר בידע ובטכניקות מסורתיות  הנמצאות בסביבת העבודה שלו. יצירותיו הן ביטוי יפהפה לדרכו הייחודית המונעת מעולם דמיוני טבול בהומור ופנטזיה. ביצירותיו הוא עושה שימוש רחב בצבע וחומר, תוך שהוא פורש אותו ומותח את גבולותיו למימדי ענק תרתי משמע. התעוזה שבה ניחן והחופשיות שבה הוא נע ומרקד מצבע לצבע, מעוררות השראה וראויות לשבח.

Hyundai museum of kid's book & art – קוראה בעיצובו של Jaime hayon

דוגמא נהדרת נוספת בשילוב צבעים מנצח, המבטאת תעוזה וידע מושכל המושתת על הבנה רחבה, נראה בליין הרהיטים המתוק של חברת הרהיטים האיקונית Rache Bobbis  הצרפתית.

 

חברת הרהיטים האיקונית Rache Bobbis הצרפתית

החברה נודעת בזכות חקירתה הבלתי פוסקת בחינה ופיתוח קונספטים חדשים ללא הרף בתחום עיצוב הפנים. Joana vas conce los הוא המעצב החתום על מערכת הישיבה bombom. מערכת ישיבה רכה, העושה שימוש בצבעים עזים שבהחלט מעוררים תאבון. מבט מהיר על ליין המוצרים מסדרה זו זורק אותנו הישר לחנות ממתקים, לנבירה בלתי פוסקת במיכל סוכריות הגומי והבמבליק הצבעוניים ואותי באופו אישי היא מחזירה לפרויקט מתוק שעשיתי המבוסס על אותה אסוציאציה. השימוש העז בצבעוניות המובהקת, בהחלט מייצרת הצהרת כוונות המושתתת על ידיעה מוחלטת ורציואנל מגובש וידוע מראש.

שילוב צבעים בעיצוב מרחבי למידה

שילוב צבעים בעיצוב מרחבי לימוד
שילובי צבעים במרחבי למידה

שילובי צבעים – התאמות ובחירת צבעים

שילובי צבעים – התאמות ובחירת צבעים

לסיכום, אין ספק כי שילוב צבעים המתאגד לכדי יצירה עיצובית מושלמת והרמונית, חייבת להיות מושתת על תעוזה, אולם עד כמה שתהא התעוזה נוכחת בשימוש  רב בצבעים ומתיחת גבולותיהם לשילובי צבעים מפתיעים  היוצרים קומפוזיציה מנצחת, היא אינה יכולה להתקיים לבדה. לא זו בלבד, אלא שאסור לה להתקיים לבדה. היא חייבת להישען על הבנה מושכלת וידיעה רחבה אודות הצבע ביריעה היסטורית מעמיקה, מדעית ותרבותית גם יחד.

כמה טיפים ממני בבואכם ליצור את שילוב הצבעים שלכם:

  1. לתאורה מרכיב מהותי בהשפעת הצבע על החלל. תאורה טבעית עשירה תאיר את הצבע ותרכך אותו. בתנאים כאלו, פרישת הצבע באופן נרחב היא אפשרית ואף רצויה ביותר. אגב גם אם החלל נעדר מתאורה טבעית, אין הדבר מונע מאיתנו להשתמש בצבע. אולם במקרים כאלו, לתכנית התאורה, העוצמה וסוג הגופים, משמעות כפולה ומכופלת, מאחר וביכולתה להאיר את הצבעים בדיוק לנקודת חימום הצבע אליה אנו מייחלים.
  2. ובהמשך לכך, אנו נדרשים להבנה והבחנה של הצבע מעצם היותו צבע קר או נוטה לכך, או לחילופין צבע חם או נוטה לכך. כך נוכל להתאים את הגוון המדויק לסוג החלל בתנאי התאורה הקיימים. באופן מעשי, הצבע הסגול לדוגמא, שמוגדר כצבע קר במהותו, יוכל להתחמם ככל שכמות הצבע החם המרכיב אותו תגדל.

שילובי צבעים – התאמות ובחירת צבעים שילובי צבעים – התאמות ובחירת צבעים

  1. שימוש בצבעים עזים הוא מבורך בעיני, אך, כדאי לדעת ששימוש מושכל בצבעים נועזים, יאחז בהבנת פונקציונליות החלל. חלל המיועד לביקור רגעי של קהל המשתמשים, הנדרש לעורר סקרנות הזמנה ועניין, כמו מוזאונים או מרכזי מבקרים, כדאי ומומלץ שימוש נרחב בצבעים עזים. לעומת זה, כאשר החלל משמש לשהייה ממושכת, למידה, רגיעה, כדאי למנן את כמויות הצבע וכמובן לבדוק אותם ביחס לתאורה הטבעית ו/או המתוכננת.
  2. צבע הוא חומר יחסית זול, זמין וקל לשימוש, מה שאומר הוא שאם טעיתם והתקבלה תוצאה שאינה משביעת רצון, תמיד אפשר להחליף. כמובן שכדאי ורצוי להכין דוגמאות של צבע, ואף לצבוע קטע של קיר ולבדוק אותו מול התאורה. זה בטח נכון לפני כל עבודה ובטח ובטח לפני חלל ענק שאנו הולכים להתפרש בו עם הצבע בצורה נרחבת.

יצירת קשר

מאמרים קשורים:

דילוג לתוכן