fbpx

מרחב שיתופי ללמידה חוץ כיתתית – תכנון סביבת עבודה חדשנית ודינמית

מכללת אחווה, בית הספר לחינוך – באר טוביה

סביבת עבודה חדשנית, היא סביבה המאפשרת את הלמידה בכל רגע נתון, בכל מקום, במנעד רחב של אפשרויות למידה וסגנונות עבודה, הנתמכות על עניין וסקרנות.
טשטוש הגבולות, בין הפרטי – כיתות הלימוד, לבין הציבורי – שטחי המעבר ומבואת הכניסה, הופכים את כל המרחב כולו, באמצעות תכנון נכון, למרחב הוליסטי שלם, המזמן ותומך בתהליכי למידה. כך שהמרחב הציבורי שהיה בעבר שומם ומנוכר, הופך למרחב שיתופי – סביבת עבודה המייצרת את תחושת השייכות, הזהות והאחריות של הלומדים למקום.

מכללת אחווה מרחב למידה
את מבנה בית הספר לחינוך שנבנה בשנות השמונים, מקדמת מבואה מעגלית ומרכזית רחבת ידיים, הכוללת במרכזה אודיטוריום. המבואה הזאת מהווה מעין טבור לכל המבנה עצמו, סביבו ממוקמות כיתות הלימוד. פנים המבנה כולו מחופה באריחי שיש – רצפה וקירות. האתגר הגדול בפרויקט זה, היה לייחד את טבורו של המבנה באמצעות חומר צבע וצורה, ולהגדירו כסביבת עבודה פעילה, חדשנית, מזמינה ומסקרנת. סביבת למידה המאפשרת פעילויות למידה מובנות תומכות שיעורים לצד פעילויות למידה, הפסקות ושהייה של לומדים עצמאיים. אך יחד עם זאת, לייצר את הקשר בינו לבין יתר המבנה, הן בחומר ובצורה והן בתוכן ומהות. הצורך בהתאמת חומרים מתאימים לעבודה, אשר ישתלבו עם חיפוי השיש הקיים, יצר שיח שלם של מחקר מעמיק ודיון מקיף עד לבחירת החומר המתאים בכל המובנים. לבסוף נבחרו יריעות P.V.C מיוחדות לחפות את כל אזור האודיטוריום ולהפוך אותו לבועת צבע בולטת ומרכזית, המאפשרת מצע נעים ונוח לעבודה ושהייה. במקום שולבו מעמדי שולחנות קבועים וכריות רכות לישיבה. את האודיטוריום הקפנו במחיצות הנעות על מסילה, להשלמת הגדרת המקום וליצירת אינטימיות יחסית. מחיצות אלו, משמשות גם כלוחות פעילים – לוחות עבודה מגנטים ומחיקים המשמשים את הלומדים הנמצאים בתוך האודיטוריום ואת האלו הנמצאים מחוצה לו. את השפה העיצובית והמוגדרת של מרכז המבואה, משלימים פרטי נגרות ריהוט וגרפיקה הפזורים כשלוחות של צבע וצורה מסביב לאודיטוריום. לבסוף, הקונטרסט שנוצר בין השפה הצבעונית והשמחה שנבחרה, לבין החומרים המונוכרומטיים הקיימים שם מלכתחילה, מייצרת את ההבנה ללא מילים כי מרכז המבואה מהווה את הלב הפועם של העשייה והלמידה מחד, ובוא בזמן תומכת בפעילויות המתרחשות בתוך כיתות הלימוד, ובסביבה המקיפה אותו, הן בנראות והן במהות.

פרוייקטים באותו נושא:

מכללה לחינוך

עיצוב ישן וחדש – טרקלין דוד ילין

עיצוב ישן חדש. חזית ביתית, חמה ומסבירת פנים, המציעה טיול בין מגוון סצנות אפשריות של פעילויות והיסטוריה, עבור קהל הסטודנטים והמשתמשים, מגדירים את אולם הטרקלין

קרא עוד »
דילוג לתוכן